Videncenter for Batterier - Integration i køretøjer

Johan Hardang Vium

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 13 22.

Videncenter for Batterier - Integration i køretøjer

Når der skal integreres et batteri i et køretøj er der flere ting der skal overvejes. For eksempel:

  • Rækkevidde / brugstid
  • Maksimal effekt
  • Gennemsnitseffekt
  • Brugsmønster
  • Vægt
  • Volumen
  • Sikkerhed
  • Batteriovervågningssystem (BMS)

Ofte kendes det nøjagtige brugsmønster ikke. Eventuelt kendes brændstofforbruget fra lignende køretøjer, der har forbrændingsmotor. På baggrund af dette og antagelser omkring virkningsgrader i både det tidligere system og det nye elektriske system kan et overslag beregnes på gennemsnitseffekt og den nødvendige energikapacitet af en batteripakke.

Et groft estimat af den maksimale effekt kendes også ofte fra lignende køretøjer, der benytter forbrændingsmotorer. Her bør brugsmønsteret tages i betragtning og de meget forskellige effektkurver for hhv. elmotorer og forbrændingsmotorer eller hydrauliske motorer som også ofte benyttes i mindre køretøjer med forbrændingsmotorer.

Ved valg af batterikemi skal der overvejes, hvor meget plads der er til rådighed samt hvordan batteripakken ønskes sat sammen. Her skal også vurderes sikkerhedsmæssigt, hvilken batterikemi og eventuelt hvilket BMS-system der ønskes. Det er som oftest overvejelser mellem vægt/volumen, sikkerhed og pris.

Sikkerhedsmæssigt er BMS-system, afsikring med egnede sikringer der har en tilstrækkelig brydestrøm rating samt tilstrækkelig ledningsdimensioner, også meget væsentligt.