Danmarks Vækstlag kvalificerer den offentlige debat - 2008
Teknologisk Institut har i et par år kørt undersøgelsen , hvor 1.000 direktører fra den innovative og videnintensive del af erhvervslivets små og mellemstore virksomheder løbende bliver interviewet om aktuelle spørgsmål.
Undersøgelsen giver genlyd i de landsdækkende medier lige fra Ingeniøren, Berlingske Tidende, Morgenavisen Jyllands-Posten og til Børsen.
Undersøgelsen er i 2007 blevet citeret af pressen inden for områder som energi, innovation og efteruddannelse. Et resultat – der gav genlyd i de danske medier i maj måned – var, at mindre end én ud af tre virksomheder tager højde for energiforbruget, når de udvikler nye produkter: Først når kunderne kræver en bæredygtig adfærd, kommer energiforbruget på virksomhedens dagsorden.
I løbet af sommeren 2007 kom en historie om innovation i Børsen. Baggrunden var, at et undersøgelsesresultat viste, at virksomhederne i erhvervslivets vækstlag er gode til at lytte til kunderne, når de skal have nye idéer til udvikling. Men resultatet viste også,
at ledelsen næsten lytter mere til sig selv end til medarbejderne. Teknologisk Instituts eksperter i innovation og udvikling i små og mellemstore virksomheder vurderer,
at medarbejderne er et uudnyttet potentiale, som ledelsen bør inddrage i virksomhedens kreative innovationsprocesser.
- Det skulle være mærkeligt, hvis chefen i en virksomhed med 50 medarbejdere altid er den med de bedste idéer. 50 hjerner må kunne få mindst lige så mange gode idéer.
Så ledelsen skal huske at være åben og lyttende over for medarbejderne, vurderer projektleder Casper Littrup fra Teknologisk Institut.
Voksen- og efteruddannelse og livslang læring er højt på den politiske dagsorden, for det er gennem uddannelse og viden, at Danmark skal klare sig i den globale konkurrence. Men tal fra har påvist, at to ud af tre videnintensive små og mellemstore virksomheder mangler kendskab til det offentlige udbud af uddannelser. Denne historie kom også i mediernes søgelys.