Folk misforstår workshops!

Henning Sejer Jakobsen

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 14 33.

Workshop

Folk misforstår workshops!

Har du nogensinde deltaget på en workshop og siddet tilbage med følelsen af, at der ikke rigtig kom noget ud af det? Blev der udviklet noget? Skabt nye muligheder? Blev du, din viden og kompetencer inddraget? Og hvad skete der efterfølgende?

Henning Sejer Jakobsen, innovationspecialist og fortatter til bogen "Kunsten at gennemføre en workshop", slår her et slag for, at vi skal bruge workshopformatet med omhu og undgå at spilde hinandens tid med endnu en "workshop", der ikke rigtig kom noget ud af.

Mange arrangementer bliver fejlagtigt annonceret som workshops
Jeg ser alt for mange eksempler på arrangementer, der bliver annonceret som workshops, men ikke er det. Der kan være mange årsager til at samle mennesker, og ofte bruges ordet ”workshop”, når noget skal formidles eller besluttes. Intet er fjernere fra formålet.

Og det er spild af folks tid og ressourcer.

Processen skal stimuleres
På en workshop er deltagerne aktivt skabende frem for passivt lyttende. Det er et værksted, hvor enhver form for fremstilling og arbejde udføres af de tilstedeværende. En workshop handler altså om at ”arbejde” med noget – en udfordring, en opgave eller et problem. Fremgangsmåden er at ”shoppe” i viden blandt deltagerne.

Det kan være en særdeles effektiv metode til at få mange slags viden, kompetencer og erfaringer i spil med henblik på at skabe noget i fællesskab.

En workshop kræver det rette lederskab, der sikrer stimulering af aktiviteterne og deltagerne, som føres gennem en fokuseret, struktureret og iscenesat proces. Lederen faciliterer, processerer eller guider, så råstoffet i lokalet bliver udnyttet bedst muligt. Lederen skal for eksempel forholde sig til faktorer som gruppens diversitet, rekvisitter, egen ledelsesstil, tillid, motivation og arbejdsrum.

Enighed er ikke nødvendigvis målet
Man skal være bevidst om, at målet med en workshop ikke er at forene, opnå kompromis eller enighed, men at arbejde med diversitet og mod nye muligheder. Workshoppen er et rum, hvor deltagerne udveksler synspunkter, interesser, holdninger og forståelser ud fra de samme principper, som vi kender fra forhandlingsteorien – men som er meget forskellig fra det at få ret, få delt en kage, solgt et budskab eller opnå et resultat.

Derfor er workshop som metode også langt mere velegnet i kontinuerte forløb, eksempelvis ved gennemførelse af gennemgribende innovationsforløb, end som en enkeltstående aktivitet.

Hvis flere dyrker workshoppens format og muligheder, kan metoden være en katalysator for produktivt at skabe idéer, koncepter og events mellem mennesker med forskellige baggrunde, viden og kompetencer. Og såvel deltagere som workshopledere vil ikke føle, at de har spildt hinandens tid med endnu en workshop, der ikke rigtig kom noget ud af.

Debatindlægget er oprindeligt publiceret i Jyllandsposten.

Læs også