
Fra digitale novicer til digitale champions
Fire ud af ti fremstillingsvirksomheder formår ikke at udnytte data og binde virksomheden sammen. Hvis virksomhederne forpasser de digitale muligheder, er det højrisikoadfærd og en alvorlig væksthæmmer. For nogle virksomheder vil det være et spørgsmål om overlevelse, når konkurrenterne tager fat på digitalisering.
Center for Analyse og Erhvervsfremme har målt fremstillingsvirksomhedernes digitale modenhed. For mange virksomheder er der fornuft i at digitalisere processerne, og for en stor del af virksomhederne giver det mening at forbinde flere dele af virksomheden. På basis af fire spørgsmål har vi opstillet en ”digitaliseringsstige”, som viser graden af modenhed. Hvis virksomheden ikke anvender nogen af de fire muligheder i høj grad eller i meget høj grad, er de placeret på digitaliseringsstigens nederste trin. For hver mulighed virksomhederne anvender i høj grad eller i meget høj grad, er de løftet et trin op.
Det giver fem trin på digitaliseringsstigen:
1. Digitale novicer
De virksomheder, som ikke udnytter de digitale muligheder, kalder vi ”digitale novicer”. Det er 38 procent af de danske fremstillingsvirksomheder. Der er muligt, at det er meningsløst og irrelevant for disse virksomheder at udnytte data i virksomheden. Det er også muligt, at de nye muligheder er overset. For mange vil det kræve investeringer i kompetencer, udstyr og udvikling af forretningsmodellen.
2. Digitale startere
De virksomheder, som har svaret ja til en af mulighederne, er sat på stigens andet trin. Der kan være tale om ganske avanceret anvendelse af digitale muligheder på det område, virksomheden peger på. Men det kan også være, at virksomheden har flere muligheder for at styrke sig. 22 procent er digitale begyndere.
3. Digitalt parate
Virksomheder, der har svaret ja til to af mulighederne, kan være digitalt parate. Systemerne er ikke nødvendigvis koblet sammen, men der kan være muligheder. 18 procent er digitalt parate.
4. Digitale frontløbere
Virksomheder, der har svaret ja til tre af mulighederne, er godt på vej. Og hvis de ikke allerede har gjort det, er der flere muligheder for at koble datasystemer. 17 procent er digitale frontløbere.
5. Digitale champions
Virksomheder, der har svaret ja til alle muligheder, er digitale champions. De har datasystemer, der rækker fra lager over fremstilling, salg og frem til det færdige produkt. Det er ikke sikkert, at alt er koblet optimalt endnu. Men her kan potentialet været stort, da kun 5 procent tilhører denne gruppe.