
Interaktivt serviceværktøj på mobilen - Papirmanualen er død - længe leve den interaktive instruktion
Den mest almindelige egenskab ved en papirmanual er, at den er blevet væk, når der er brug for den; den næst mest almindelige er, at hvis du finder den, er den uforståelig. Derfor har DMRI arbejdet på at finde en mere effektiv måde at bistå med relevant information i en service situation. Tænk på følgende scenarie: Din 5 år gamle vaskemaskine vil ikke starte. Den udlæser fejlkode E03. Du downloader en app fra producentens hjemmeside, og med den skanner du display og modelnavn med din mobiltelefons kamera, og straks fremkommer en beskrivelse og illustration af, hvad du skal gøre på det sprog, som mobilen bruger. Hjælpen kan eksempelvis være en lille video, interaktive pile der viser hvor fejlen er eller et videolink til en service-hotline.
Instruktionsvideo – ingen manual
Dette scenarie har været en del af DMRI’s fokus i resultatkontrakten, dog rettet mod virksomheder i fødevareindustrien. Men udfordringen har været den samme hvor du lejlighedsvis er bruger af en produktionsmaskine, hvor der skal laves service. Med den rigtige app kan du skanne en QR-kode på maskinen og holde en mobiltelefon op foran maskinen. App’en genkender maskinen og lægger nogle virtuelle valgknapper op på mobiltelefonens skærm. Ved at trykke på de virtuelle knapper kommer en instruktionsvideo af den pågældende serviceoperation frem. Ingen manual, ingen papir, ingen forståelsesbarriere, videoen kan gentages, sættes på pause osv.
Lidt teknik bag DMRI’s app
App’en er bygget op omkring en 3D registrering af den konkrete maskine og indeholder to små videoer, hvor en ekspert udfører to tænkte serviceoperationer. Registreringen og videoerne er gemt under en QR-kode på en offentlig tilgængelig server. Operatøren skal nu blot installere en såkaldt AR fremviser på sin telefon og skanne QR-koden for at få adgang til videoerne. Ovenfor er vist et billede af en maskine, som kan genkendes af App’en og dermed give dig adgang til videoerne.