
Kun hver anden virksomhed udnytter egne data
Danske produktionsvirksomheder er begyndt at anvende data, viser ny opgørelse. Men virksomhederne mangler at sætte brug af data på den strategiske dagsorden, påpeger Teknologisk Institut.
Næsten halvdelen af danske produktionsvirksomheder anvender egne data fra for eksempel sensorer, produktionsdata og salgsdata i deres virksomheder. Men der er fortsat en bred gruppe af virksomhederne, der går glip af de fordele, som avanceret brug af data kan bidrage til. Virksomhederne mangler bl.a. viden om de potentielle fordele udnyttelsen af egne data kan give virksomheden.
Det viser en ny undersøgelse Hver anden virksomhed udnytter egne data fra Teknologisk Institut, som har interviewet 526 ledere i danske fremstillingsvirksomheder.
- Disse tal viser, at en stor del af de danske produktionsvirksomheder har et godt stykke vej til at blive mere digitaliserede og inkorporere de store datamængder, der i dag er tilgængelige i deres virksomhed. I de senere år har der været flere gode eksempler på, at nogle af de mest succesfulde virksomheder, er de virksomheder, der er i stand til at opsamle, analysere og handle på baggrund af data – altså de virksomheder, der via en avanceret brug af data er i stand til at skabe forretningsmæssig værdi, siger sektionsleder Jan Overgaard, Teknologisk Institut.
Store er bedre til at udnytte data
Undersøgelsen konkluderer, at jo større virksomheden er, des mere udnyttes data til at skabe værdi i forretningen. Det er særligt virksomheder med mere end 100 ansatte, der er avancerede brugere.
Længst fremme i arbejdet med anvendelse af data i deres forretning er de virksomheder, som undersøgelsen karakteriserer som store, ambitiøse, innovative virksomheder, der typisk er internationalt orienterede. Virksomhederne anvender primært deres data til effektivisering, overblik over ressourceforbrug og økonomistyring.
48 procent af virksomhederne er kommet i gang med at udnytte data fra fx sensorer, produktion eller salg. Dertil kommer, at der arbejdes med data i alle brancher indenfor fremstillingsindustrien. Det viser, at omstillingen med at arbejde med data er en generel omstilling, der foregår på tværs af virksomhedens forskellige enheder og funktioner.
- Tallene er dog ikke udtryk for, at fremstillingsvirksomhederne er eksperter i anvendelse af data, men at de på den ene eller anden måde anvender data i deres virksomheder. Det kan også være i mindre kompliceret form - som fx at kombinere salgsdata med lagerdata eller anvende større databaser eller analyser, siger seniorkonsulent Stig Yding Sørensen, Teknologisk Institut.
Kun 3 procent er avancerede brugere
Kun tre procent af virksomhederne i undersøgelsen kan karakteriseres som avancerede databrugere. Det er de virksomheder, som kan pege på mindst fire forskellige måder at anvende egne data på.
Dette kombineret med at 33 procent af virksomhederne i undersøgelsen ingen anvendelse af data har, har ingen data eller ved ikke, om de har data, viser ifølge Teknologisk Institut, at virksomhederne endnu ligger langt fra potentialerne i dataudnyttelse.
Tallene er i tråd med en tidligere undersøgelse fra Teknologisk Institut i 2016. Tallene blev offentliggjort af GTS-foreningen i rapporten: Mere digital damp på kedlerne. Den viste et digitalt A, B og C hold i fremstillingsvirksomhederne.
- I denne nye undersøgelse ses det samme mønster: En bred ”bund” med den tredjedel af de danske produktionsvirksomheder, som ikke anvender data – og en snæver ”spydspids”, hvor to procent af fremstillingsvirksomhederne har en bred anvendelse af deres data, siger seniorspecialist Stig Yding Sørensen, som også stod for den gamle undersøgelse.
Fremtiden ligger i digitaliserede produkter
Manglen på udvikling overrasker ikke sektionsleder Jan Overgaard, Teknologisk Institut. Ifølge ham harmonerer det med det, han hører fra virksomhederne.
- Virksomhederne er godt klar over, at deres fremtid meget vel kan ligge i at levere ”digitaliserede produkter” med tilhørende forskellige services. Men flere virksomheder giver udtryk for, at de både mangler viden, inspiration og kompetencer til at komme i gang med at udnytte eksempelvis trådløs teknologi og data, siger han.
Han anbefaler virksomhederne, at de skal træde et skridt tilbage og overveje, hvilken merværdi virksomheden kan levere til kunderne via digitale services.
Virksomhederne bør se om man allerede opsamler, men måske ikke udnytter data på tværs af virksomheden. I sidste ende drejer det sig om at skabe en datadrevet forretningsudvikling, hvor eksempelvis nye services er udviklet på baggrund af kundedata.
- Dette kan med fordel gøres ved at starte i det små med simple dataanalyser, som dels kan forbedre produktionen, produktiviteten og overblikket i værdikæden. Men som også skaber mere tilfredse kunder. Og på længere sigt eventuelt også nye kunder, siger sektionsleder Jan Overgaard.
Yderligere oplysninger
Centerchef Jan Overgaard, Teknologisk Institut, mobil: 7220 2022, mail: jov@teknologisk.dk og om undersøgelsen: Seniorspecialist Stig Yding Sørensen, Teknologisk Institut, mobil 7220 2704, mail: stys@teknologisk.dk.
Hent rapporten
Undersøgelsen Hver anden virksomhed udnytter egne data fra Teknologisk Institut omfatter et repræsentativt udsnit af virksomheder med mere end 10 ansatte og op til 1.000 ansatte. Interviewene med 526 ledere i danske fremstillingsvirksomheder er gennemført med hjælp fra Jysk Analyse A/S i februar 2018.
Undersøgelsen er en del af undersøgelsesrækken Fremtidens teknologier i danske virksomheder. Her har Teknologisk Institut, som er en af Danmarks største teknologirådgivere og udbydere af teknologisk service, taget en temperaturmåling på fremtidens teknologi, som den ser ud i de brancher, der er nøglen til produktion, energiforbrug og byggeri i Danmark.
Læs mere om undersøgelsesserien