Den coachende leder - anerkendende ledelse
Fokuser på den ønskede fremtid og det der fungerer – det skaber mod og engagement. Forventninger til fremtiden påvirker handlinger i nutiden. Er udgangspunktet problemer kommer kommunikationen let til at handle om fejl, mangler og skyld. Skab bedre resultater med en mere anerkendende ledelsesstil.
Når du ikke kan undgå at påvirke, hvordan ønsker du så at påvirke?
Alle har brug for at blive set, hørt og mødt ligeværdigt – at blive anerkendt. Det må ikke forveksles med sproglig ros eller at vi kun må tale om det som fungerer. Kurset giver både en dybere og mere nuanceret indsigt i begrebet anerkendelse OG metoder og værktøjer til at arbejde ud fra tankerne i Appreciative Inquiry (AI) koblet med den generelle coachende tilgang.
AI er både en filosofi, en kommunikations- og ledelsesstil og en brugbar metode i organisationsudvikling, forandringer, projekter, konflikthåndtering samt team og individuelle samtaler. Den coachende leder tror altid på det gode i medarbejderen, og forstår vigtigheden heraf.
Deltagerprofil
Kurset henvender sig til alle personer som ønsker at tage mere udgangspunkt i det positive, når der arbejdes med menneskelige relationer og udvikling i organisationer. Det kan fx være ledere, projektledere, interne eller eksterne konsulenter, uddannelses- eller rekrutteringsansvarlige.
Udbytte
- En dybere forståelse af begrebet anerkendelse og dets betydning i arbejdslivet
- Flere perspektiver på ”Anerkendende ledelse”
- Metoder og værktøjer til at arbejde med både anerkendelse og Appreciative inquiry (AI)
- Viden om fordele og ulemper ved at bruge 4D-modellen som metode i samtaler og processer
- Ideer til anvendelsesmuligheder
Indhold
- Hver er forskellen på anerkendelse og anerkendende ledelse
- Fra mangel til ressourcetænkning gennem principperne med coaching
- Grundprincipperne i Appreciative inquiry (AI) – værdsættende udforskning
- Hvorfor og hvordan kan man arbejde med AI i konkrete HR-/ledelsesprocesser og opgaver
- 4D-modellen, en metode til brug i udviklingsprocesser, samtaler og konflikthåndtering
- Kommunikations- og spørgeteknikker
- Anerkendende feedback vs. ros
- Træning i AI som proces – og samtalestruktur
- Træning og forståelse for grundprincipperne i coaching
Form
Kurset veksler mellem korte oplæg, dialog og øvelser. Undervisningen tager fat i eksempler, problemstillinger og spørgsmål som er relevante og aktuelle for deltagerne. For at sikre et optimalt udbytte diskuteres og trænes begreber, værktøjer og metoder i mindre grupper. Mellem dag 1 og 2 skal du forberede gennemførelsen af en lille proces, som du efterfølgende vil få feedback på.
Underviser på Sjælland
Underviser i Jylland
Har du faglige spørgsmål, så kontakt:
- Vicki Bech Hansen
- Seniorkonsulent
- +45 72202465