Må vi gemme en cookie?

Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse af vores hjemmeside, målrette indhold samt statistik. Læs mere om cookies

Kurser

Kursusadministration

Brug for hjælp?

  • Gregersensvej 8
  • 2630 Taastrup
Google MapsApple MapsRejseplanen
  • Forskerparken Fyn, Forskerparken 10F
  • 5230 Odense M
Google MapsApple MapsRejseplanen
  • Teknologiparken Kongsvang Allé 29
  • 8000 Aarhus C
Google MapsApple MapsRejseplanen
  • NordsøcentretPostboks 104
  • 9850Hirtshals
Google MapsApple MapsRejseplanen
  • Gammel Ålbovej 1
  • 6092Sønder Stenderup
Google MapsApple MapsRejseplanen
Nyt
9 dages uddannelse

Facilities Management lederuddannelse 2.0

Facilities Management chefer står over for en virkelighed, der langt fra altid kan håndteres på samme måde som tidligere. Når verden forandrer og udvikler sig, må den måde, vi leder på, også forandre og udvikle sig.

Der er brug for, at du som leder bringer dig selv mere i spil for at udvikle arbejdspladsen og sikre, at den ønskede adfærd, hvor medarbejdere og mellemledere performer helhedsorienteret og effektivt.

Ønsker fra topledelsens side om, at du som leder indgår i sammenhænge og bidrager til organisationens strategiske målsætninger, gør, at du som Facility manager må kunne oversætte de målsætninger kerneforretningen har.

Mennesker skal behandles forskelligt for at blive behandlet ens!

Ofte er det en umulighed at styre sig til de gode resultater, når vi har med mennesker at gøre. Andre kompetencer må i spil og den klassiske værktøjskasse må suppleres med nye ledelsesværktøj.

Det handler om en styrket indsigt i andre mennesker - hvad der motiverer dem, og hvordan du får dette til at spille sammen med de resultater, der skal opnås. Det handler om kommunikation og det relationelle benarbejde og om at håndtere og navigere i de dynamikker, forandringer sætter i værk. Kort sagt, det handler om dig som leder.

Du kommer således i centrum på dette både intensive og refleksive ledelsesforløb, hvor udgangspunktet er dig og dit lederskab i en Facility Management-sammenhæng.

Deltagerprofil

Uddannelsen er bredt målrettet ledere og centrale medarbejdere i Facility Management. Forløbet kan ses som en overbygning til vores Facilities Management Uddannelse. Men dette er ikke et krav og alle kan deltage.
Uddannelsens opbygning

  • Denne 8-dages uddannelse er inddelt i 4 moduler à 2 dage, hvor vi træner forskellige ledelsesmetoder med udgangspunkt i egen hverdag
  • Webinar: Forankringsworkshop.Efter hvert modul vil der være en 1 ½ times skypemøde (Webinar), hvor du får mulighed for at tale om den læring, der er indtruffet
  • Undervisningen veksler mellem inspirerende ekspertoplæg, præsentation af teori, debat, erfaringsudveksling, gruppeøvelser inspireret af egen hverdag
  • På modulerne introduceres du for praksisnære ledelsesværktøjer og undervejs er der tid til at reflektere over, hvordan du omsætte det lærte til meningsfulde forandringer for dine kolleger og medarbejdere
  • For at sikre et ensartet udgangspunkt for alle deltagere vil du før forløbet blive bedt om at udfylde personprofilen PeopleTools (du får tilsendt link og modtage en personlig feedback på profilen inden opstart
  • For at sikre en stærk kobling mellem teori og praksis varetages og tilpasses undervisningen af både ledelseskonsulenter og en praksisnær Facility Manager
  • Efter endt forløb er der mulighed for at gå til eksamen på diplomniveau i ’Det personlige lederskab og forandring’ og derved erhverve 10 ECTS-point.
  • Alle materialer, tests, profilanalyser, bøger samt fuld forplejning er inkluderet

Udbytte

Vi sætter fokus på lederskabsdelen af FM, og du vil opleve at:

  • Du øger din selvindsigt og indsigt i andre mennesker – dine og andres præferencer, når det gælder eksempelvis kommunikation, motivation og relations skabelse
  • Du får praksisnære kommunikative greb og metoder til at kommunikere klart i forbindelse med eksempelvis forandringer, motivation, samarbejde og forhandling
  • Du bliver i stand til effektivt at navigere i det politiske landskab, blandt forskellige interessenter – også når uvisheden er høj
  • Du får en mere fleksibel ledelsesstil der bliver endnu mere kompetent, resultatskabende og værdiskabende

Hertil får du

  • Trænet og styrket dine relationelle kompetencer ift. andre personprofiler
  • Kommunikative værktøjer, der styrker dit arbejde med stakeholders, andre ledere, medarbejdere og teammedlemmer
  • Greb og metoder til at håndtere forandringsdynamikker – blandt andet
  • gennem dybere forståelse af menneskelig adfærd og psykologi
  • Praksisnære værktøjer til at håndtere konflikter og mødeledelse
  • Indsigt i motivere forskelligt, for at kunne lede ens
  • Evnen til at kommunikere klart, selv når situationen er præget af uforudsigelighed og uvished
  • Metoder at skabe resultater gennem eller sammen med andre


Din virksomhed får en leder, der

  • Har stærk selvindsigt og menneskeforståelse
  • Er i stand til at lede mennesker med sig selv som det vigtigste værktøj
  • Forstår at anvende sine ledelsesstil og –adfærd fleksibelt og tilpasse den foranderlige vilkår
  • Forstå forandringsdynamikker og evner at kommunikere to-the-point om forandringer
  • Er i stand til at motivere forskellige mennesker forskelligt
  • Evner at lede effektivt selv når uforudsigelighed er et vilkår
  • Er stærk til at navigere i et dynamisk interessentlandskab og forså, hvad der er vigtigt
  • Evner at kommunikere strategier på en måde, så de opleves jordnære og relevante i dagligdage
Modul 1 Dit personlige og refleksive lederskab (2 dage)
  • Dialog om personprofiler og arbejdet med disse
  • Tag dine ledererfaringer alvorligt – Refleksiv praksis i hverdagen
  • Kommunikative præferencer – mine og andres
  • Egne og andres motivationsfaktorer
  • Min egen fortælling som middel til tillid og troværdighed
  • Hvilke styrker og svagheder oplever jeg selv at være i besiddelse af?
  • Når teori skal omsættes til praksis, hvordan bringes mine personlige præferencer bedst i spil?
  • Konkrete prøvehandlinger i egen hverdag
Modul 2 Interessentlandskabet og det relationelle arbejde (2 dage)
  • Interessentlandskabet og deres succeskriterier
  • Skab og bind netværk sammen om jeres kerneopgave
  • Kobl mening og værdiskabelse på tværs af netværket
  • Det politiske og det relationelle benarbejde
  • Brug det uformelle rum – hverdagens fortællinger som videndeling
  • Hvordan ser landskabet ud i min organisation og hvordan prioriterer jeg?
  • Når teori skal omsættes til praksis, hvordan påvirker jeg relationer på de forskellige organisatoriske niveauer, hvordan navigerer jeg i organisationen?
  • Konkrete prøvehandlinger i egen hverdag
Modul 3 Faciliterende og motiverende ledelse af medarbejdere (2 dage)
  • Den faciliterende ledelsesrolle, og mig selv som faciliterende leder
  • Kunsten at slippe kontrollen og stadig være i kontrol
  • Motivationens mange facetter
  • Motiverende kommunikation
  • Få og giv feedback, så det motiverer
  • Hvilke profiler har jeg i min organisation?
  • Når teori skal omsættes til praksis, hvordan sammensætter jeg så profilerne i mit team?
  • Konkrete prøvehandlinger i egen hverdag
Modul 4 Dit lederskab som forandringsleder og meningsskaber (2 dage)
  • Forandringens dynamikker
  • Modstand mod forandring handler måske blot om mening
  • Forandringskommunikation – simple, små greb
  • Med udgangspunkt i dér, hvor vi er, frem for dér, hvor vi gerne vil være
  • Mentale copingstrategier ift. at kunne navigere i forandring og uforudsigelighed
  • Konfliktarbejdet – konstruktive og destruktive konflikter
  • Hvor trænbar og moden er er min organisation?
  • Når teori skal omsættes til praksis, er medarbejdernes og organisationens modenhed afgørende, for at det rette teoretisk ståsted og forandringsmodel vælges
  • Konkrete prøvehandlinger i egen hverdag
Eksamen – 1 dag
Efter endt forløb er der mulighed for at gå til eksamen på diplomniveau i ’Det personlige lederskab og forandring’ og derved erhverve 10 ECTS-point.

PeopleTools-profil

Du bedes inden opstart udfylde en PeopleTools-profil (tager ca. 30 min). Du vil få tilsendt linket til besvarelsen ca. 2 uger før opstart. Når du får linket tilsendt, vil du samtidig blive kontaktet af underviser Jacob C. Pedersen for at aftale et tidspunkt for tilbagemelding på profilen enten via telefon eller Skype. Det er vigtigt, at du har fået denne tilbagemelding inden opstarten på forløbet, da dette vil sikre dig størst mulig værdi og bedst muligt fokus.

Læs eventuelt yderligere om PeopleTools-profil her (https://www.peopletools.dk/profilvaerktoejer/profiloversigt/#personprofil)

Undervisere

Underviser Jacob Christoffer Pedersen
Jacob Christoffer Pedersen har siden 2010 været partner og direktør. Derudover arbejder han som konsulent, facilitator og underviser inden for primært organisations- og ledelsesudvikling samt projektledelse.

Den praktisk ledelseserfaring har Jacob fra knap 10 år som leder i det private erhvervsliv på både dansk direktionsniveau og på nordisk plan inden for kommunikationsbranchen. Han har i sin ledelsesgerning fokuseret på en række af de elementer, der bringes i spil på denne uddannelse. Det gælder ikke mindst at forstå og navigere i forandringsdynamikker, den faciliterende rolle samt det at kunne navigere i uvisheden og samtidig skabe markante resultater.

Underviser ¨Kåre Jørgensen
Kåre Jørgensen er uddannet international Bygningskonstruktør med speciale i FM, efterfølgende har han gennemført 7 moduler på diplomlederuddannelsen.

Kåre har i 2014 fuldført en masteruddannelse i ledelse af byggeri på DTU også her med speciale i FM. Den praktiske ledelseserfaring han gennem arbejdet med bygningsdrift i 20 år hvoraf de sidste 10 år har været med ledelse og udvikling af FM-koncepter, samtidig med han har stået i spidsen for en stor kommunal FM organisation. Kåre har et bredt kendskab til Facility management som strategisk ledelsesdisciplin og har et godt netværk i branchen.

Har du faglige spørgsmål så kontakt

Andre kigger også på