Markforsøg er landbrugets eksperimentarium, der genererer ny og værdifuld viden til fremtidens landbrug. Kurset lærer dig grundprincipperne i markforsøg og hvordan de optimalt designes og opgøres for at belyse netop din problemstilling under det praktisk mulige. Kurset kan efter ønske følges online på dagen via Teams - skriv i tilmeldingen, hvis du ønsker at deltage online.
Om kurset
Du har lært, at markforsøg starter med en problemstilling, der ønskes belyst og afprøvet i et eksperiment. Du har lært om eksperimenters grundprincipper og begrænsninger. Du har lært, at markforsøg indebærer en række udfordringer af både teoretisk og praktisk karakter, der går ud over et standardeksperiment. Du har lært, hvordan valg af det rette forsøgsdesign overkommer disse udfordringer. Du har lært, at forsøgsdesign og statistisk opgørelse af forsøg forholder sig til hinanden som nøgle og lås: Når du har valgt forsøgsdesign, så har du også valgt modellen, som data skal gøres op med. Du er blevet bekendt med forskellige forsøgsdesign og deres styrker og svagheder: fuldt randomiseret design, randomiseret blok-design, split-plot design, split-blok design og alpha-design. Du har fået demonstreret, hvordan du vha. Excel kan generere simple forsøgsdesign og lave statistisk opgørelse af forsøg. Endeligt har du gennemført en øvelse, hvor du ud fra en problemstilling har designet et forsøg, og vi har diskuteret de enkelte deltageres forsøgsdesign og deres fordele og ulemper.
Forudsætninger
Deltagelse i kursus skal foregå fra PC, da øvelser undervejs kræver Excel installeret på PC.