Kurser

1 dags kursus 
Læring inden for et specifikt emne

Forsøgsdesign og statistisk opgørelse af markforsøg

Kontakt os på tlf. 7220 3000 eller skriv til  kurser@teknologisk.dk for at høre mere.

Ingen planlagte afholdelser.
DKK  3.000
ekskl. moms
Nr. 90919 A
4,3
Fremragende
7 anmeldelser
Arrangementer på Teknologisk Institut bliver evalueret af deltagerne. Stjernerne angiver deltagernes gennemsnitlige tilfredshed.

Markforsøg er landbrugets eksperimentarium, der genererer ny og værdifuld viden til fremtidens landbrug. Kurset lærer dig grundprincipperne i markforsøg og hvordan de optimalt designes og opgøres for at belyse netop din problemstilling under det praktisk mulige. Kurset kan efter ønske følges online på dagen via Teams - skriv i tilmeldingen, hvis du ønsker at deltage online.

Om kurset

Du har lært, at markforsøg starter med en problemstilling, der ønskes belyst og afprøvet i et eksperiment. Du har lært om eksperimenters grundprincipper og begrænsninger. Du har lært, at markforsøg indebærer en række udfordringer af både teoretisk og praktisk karakter, der går ud over et standardeksperiment. Du har lært, hvordan valg af det rette forsøgsdesign overkommer disse udfordringer. Du har lært, at forsøgsdesign og statistisk opgørelse af forsøg forholder sig til hinanden som nøgle og lås: Når du har valgt forsøgsdesign, så har du også valgt modellen, som data skal gøres op med. Du er blevet bekendt med forskellige forsøgsdesign og deres styrker og svagheder: fuldt randomiseret design, randomiseret blok-design, split-plot design, split-blok design og alpha-design. Du har fået demonstreret, hvordan du vha. Excel kan generere simple forsøgsdesign og lave statistisk opgørelse af forsøg. Endeligt har du gennemført en øvelse, hvor du ud fra en problemstilling har designet et forsøg, og vi har diskuteret de enkelte deltageres forsøgsdesign og deres fordele og ulemper.
 

Forudsætninger

Deltagelse i kursus skal foregå fra PC, da øvelser undervejs kræver Excel installeret på PC.

Program:

  • 10:00 Velkomst
  • 10:15 Markforsøg, landbrugets eksperimentarium – Introduktion til grundprincipper, begrænsninger og udfordringer
  • 11:00 Forsøgsdesign – Introduktion til forskellige forsøgsdesigns og deres fordele og ulemper
  • 12:30 Frokost
  • 13:00 Øvelse
  • 14:15 Opsamling og diskussion
  • 15:00 OnFarmPLUS forsøg - en ny måde at tænke markforsøg på.
  • 15:30 Tak for i dag
 
Programmet består af flere oplæg fra underviseren og et øvelsesforløb, hvor deltagerne får udleveret en problemstilling og skal designe et passende forsøg. Arbejdet samles op i plenum, og de valgte forsøgsdesign diskuteres.
 

Anmeldelser af Forsøgsdesign og statistisk opgørelse af markforsøg

4,3
 
Fremragende Baseret på 7 anmeldelser
Arrangementer på Teknologisk Institut bliver evalueret af deltagerne. Stjernerne angiver deltagernes gennemsnitlige tilfredshed.
Fremragende
Meget godt
Udmærket
Mindre godt
Ikke godt

Rabat

Dette kursus er en del af kursusserien ”Markforsøg”, som består af følgende to kurser:
  1. Forsøgsdesign og statistisk opgørelse af markforsøg
  2. Forsøgsplanlægning i Nordic Field Trial System
 
Ved tilmelding til begge kurser fratrækkes 1.000 kr. i rabat på det sidst tilmeldte kursus.
 

Få ny inspiration til din kompetence­udvikling

Unikke tilbud, relevante artikler og nyt om vores kurser og uddannelser.

Indtast venligst et validt navn
Tilmelder nyhedsbrev
Tak for din tilmelding
Teknisk fejl

Der er desværre en systemfejl på nuværende tidspunkt. Du kan alternativt skrive en mail til data@teknologisk.dk