Må vi gemme en cookie?

Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse af vores hjemmeside, målrette indhold samt statistik. Læs mere om cookies

Kurser

Kursusadministration

Brug for hjælp?

  • Gregersensvej 8
  • 2630 Taastrup
Google MapsApple MapsRejseplanen
  • Forskerparken Fyn, Forskerparken 10F
  • 5230 Odense M
Google MapsApple MapsRejseplanen
  • Teknologiparken Kongsvang Allé 29
  • 8000 Aarhus C
Google MapsApple MapsRejseplanen
  • NordsøcentretPostboks 104
  • 9850Hirtshals
Google MapsApple MapsRejseplanen
  • Gammel Ålbovej 1
  • 6092Sønder Stenderup
Google MapsApple MapsRejseplanen

Gør akademiske rapporter og publikationer mere læsbare

En spændende og velskrevet rapport kan sætte dagsorden og være med til at forandre verden. Få hjælp til skriveproces og struktur, lær om godt sprog og visuel kommunikation, og om hvordan du fanger interessen hos medier og offentlighed.

Gør akademiske rapporter og publikationer læsbare, og måske endda underholdende

Hver dag udgives talrige rapporter, pjecer og informationsmaterialer baseret på videnskabelige rapporter og undersøgelser. De indeholder vigtig viden, der skal formidles videre. Men tørre tal, indforståede termer, snørklede sætninger, trist akademisk rapportopbygning og manglende layout gør ikke livet let for modtagerne af disse publikationer – uagtet hvor seriøst og vigtigt budskabet er. På dette kursus får du redskaber til at strukturere, skrive, layoute og publicere dit fagmateriale, så dine modtagere med det i hånden kan forstå og anvende din viden.

Målgruppe

Kurset henvender sig til dig, som udarbejder og publicerer akademiske og faglige rapporter, eller på anden måde skal kondensere komplekst indhold til en form, der kan forstås, overskues og bruges af andre.

Udbytte

  • Skærpet opmærksomhed på formålet med din rapport, succeskriterierne og de vigtigste målgrupper
  • Evne til at strukturere dit indhold
  • Øvelse i at formulere dig klart og flydende – uden at gå på kompromis med fagligheden
  • Forståelse for virkningen af visuel formidling
  • Idéer til visuel kommunikation – fra farver og skrifttyper til layout og brug af billeder, grafer og tabeller
  • Overblik over kommunikationskanaler, når rapporten skal publiceres – bl.a. brug af sociale medier
  • Kendskab til, hvordan du samarbejder med pressen og forbereder dig på mediebevågenhed

Indhold

  • Overvej dit formål, find dine målgrupper, og opstil dine succeskriterier
  • Lær at prioritere og disponere dit stof
  • Hjælp læseren med at orientere sig: skab en god struktur, og lav gode overskrifter
  • Hvad er læsevenligt sprog? Eksempler og øvelser
  • Visuel formidling: Layout, farver og typografi, brug af infografikker, grafer og tabeller
  • Billeder og illustrationer. Copyright
  • Rapportens videre liv: følgebrev, onlinepublicering, sociale medier, foredrag og events
  • Samarbejde med pressen: at fange opmærksomheden, forberedelse af interview, presseberedskab og krisehåndtering

Form

Kurset består af oplæg med eksempler, og der bliver mulighed for, at du selv byder ind med dine egne erfaringer, ligesom der vil være tid til refleksion med sidemanden. Der bliver også mulighed for konkrete øvelser og gruppedrøftelser af forskellige formidlingsteknikker.

Undervisere

el
Elisabeth er uddannet grafisk designer fra Danmarks Designskole og kommunikatør fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Hun har arbejdet som kreativ chef på Aller Media og som layoutchef på Bonnier Publications samt som freelance kommunikatør, facilitator og procesleder.

via

Via er cand.mag. fra Københavns Universitet og efteruddannet fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Hun er tidligere kommunikationschef i Kriminalforsorgen og driver i dag egen kommunikationsvirksomhed.

Har du faglige spørgsmål, så kontakt:
Andre kigger også på