Kurser

2 dages kursus 
Læring inden for et specifikt emne

Håndtering af Interkulturelle konflikter på arbejdspladsen

Tid & sted
Tilbydes som firmakursus.

Kontakt os på tlf. 7220 3000 eller skriv til kurser@teknologisk.dk for at høre mere.
Pris efter aftale
Nr. 90553 A
4,5
Fremragende
11 anmeldelser
Arrangementer på Teknologisk Institut bliver evalueret af deltagerne. Stjernerne angiver deltagernes gennemsnitlige tilfredshed inden for de sidste 5 år.

Bliv bedre til at håndtere forskellighed og navigere i konflikter i arbejdsmiljøer, der er præget af flere forskellige kulturer. På kurset får du indsigt i, hvilke interkulturelle hensyn du skal være opmærksom på, når du samarbejder på tværs af kulturer, og så får du værktøjer til at vende konflikten til styrkede relationer. Så du kan skabe bæredygtige løsninger og effektive resultater – både på bundlinjen og i samarbejdet på tværs.

Konflikter er et livsvilkår i en globaliseret verden

Globaliseringen har bragt os tættere på resten af verden – også på arbejdspladserne. I dag arbejder mange tæt sammen med andre nationaliteter både som kollegaer og som samarbejdspartnere. Derfor er vores evne til at arbejde sammen på tværs af kulturer og værdisæt blevet vigtigere end nogensinde før.

Små misforståelser kan hurtigt starte en konflikt, men med de rette værktøjer kan du tage ansvar for og styre, hvordan konflikten udvikler sig, uanset om den foregår i det fysiske eller det virtuelle rum. I undervisningen stilles der skarpt på, hvordan kommunikation, samarbejde og ledelsesstil er kulturelt bestemt. Og så lærer du, hvordan du bedst agerer for at nedskalere konflikten, når den opstår.

Deltagerprofil

Du er fx leder, projektleder eller konsulent, der har interkulturel berøring i dit arbejde. Du ønsker at få værktøjer til bedre at kunne håndtere hverdagens konflikter og mange små forhandlinger på din fysiske og virtuelle arbejdsplads, så du skaber ro og følgeskab.

Med afsæt i meditation som mindset og metode lærer du, hvordan du vender modstand til følgeskab og styrker samarbejdet med og mellem andre i en interkulturel kontekst, samtidig med at du selv er tydelig og står fast.

Udbytte

  • Få indsigt i psykologiske mekanismer og baggrunden for konflikter: Hvorfor og hvornår optrappes en situation?
  • Få værktøjer til analyse af kulturelt betinget konfliktadfærd og håndtering af interkulturelle konflikter
  • Få indblik i nationale kulturdimensioner som forståelsesramme
  • Få en praktisk indføring i metoder og værktøjer til proaktiv konflikthåndtering på den fysiske og virtuelle arbejdsplads
  • Få større forståelse for de kulturelle udfordringer og behov bag krav og konflikter
  • Få øget selvindsigt i forhold til dine reaktionsmønstre og din adfærd i konfliktsituationer
  • Få brugbare tips til at imødekomme de kulturelle lag i samtaler og konflikter – også i den virtuelle dialog

Det får du på kurset

Vi sørger for at rammerne er i orden, så du kan fokusere på at lære

Efter du har fuldendt kurset, vil du modtage et kursusbevis.

Kursusbevis

Hos Teknologisk Institut bruger vi kun erfarne undervisere.

Erfaren underviser

På dette kursus vil der højest være MAKS DELTAGERE pr. hold.

Maks. 16 deltagere

På kurset får du morgenmad, frokost, snacks og drikkevarer.

Fuld forplejning

På kurset er der indtænkt øvelser og deltagerinddragelse.

Øvelser og inddragelse

For at sikre den bedste læring vil der være mulighed for casearbejde.

Casearbejde

Materiale på dansk

Materiale på dansk

Undervisning på dansk

Undervisning på dansk

Tæt på kursusstedet er der gratis parkering.

Gratis parkering

Indhold

  • Menneskelige forskelligheder og reaktioner under konflikter
  • Dagligdagens misforståelser og potentielle konfliktområder i rutiner/adfærd
  • Analyseværktøjer til at forstå og håndtere interkulturelle konflikter
  • Teknikker til at spotte og afvæbne konflikter gennem konstruktiv kommunikation
  • Viden om hvordan nationale kulturforskelle – og manglende forståelse herfor – kan skabe konflikter
  • Mediation som metode til håndtering af (interkulturelle) konflikter
  • Kulturelle udfordringer i online kommunikation
  • Test dine konflikt- og forhandlingsstile og tilpas disse ift. forskellige kulturer
  • Lær at stå stærkere i konflikter i din hverdag

Anmeldelser af Håndtering af Interkulturelle konflikter på arbejdspladsen

4,5
 
Fremragende Baseret på 11 anmeldelser
Arrangementer på Teknologisk Institut bliver evalueret af deltagerne. Stjernerne angiver deltagernes gennemsnitlige tilfredshed inden for de sidste 5 år.
Fremragende
Meget godt
Udemærket
Mindre godt
Ikke godt

Form

Kurset fokuserer på at skabe en praktisk tilgang til brug i din hverdag og er dialogbaseret. Der vil være skift mellem korte teorioplæg, praktisk træning, cases, refleksionsøvelser og erfaringsudveksling blandt deltagerne. Det er en forudsætning for optimalt udbytte, at du som deltager bidrager med cases fra egen hverdag og er åben overfor at inddrage egne erfaringer i dialogerne.

Se vores udvalg af kurser i konflikthåndtering.

25208
Underviser

Charlotte Bæk Risbjerg

Charlotte træner ledere og medarbejdere i sund konfliktadfærd og effektivt samarbejde. Hun medierer fastlåste konflikter i organisationer og projektteams. Charlotte er uddannet cand.negot. i international forhandling og kultur, og så er hun certificeret coach og mediator. Hun har flere års erfaring fra internationale organisationer i ind- og udland og er en erfaren underviser, som med sin integrerende undervisningsstil lægger vægt på at inspirere og udfordre deltagerne i en praksisnær kontekst.

Få ny inspiration til din kompetence­udvikling

Unikke tilbud, relevante artikler og nyt om vores kurser og uddannelser.

Indtast venligst et validt navn
Tilmelder nyhedsbrev
Tak for din tilmelding
Teknisk fejl

Der er desværre en systemfejl på nuværende tidspunkt. Du kan alternativt skrive en mail til data@teknologisk.dk