Må vi gemme en cookie?

Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse af vores hjemmeside, målrette indhold samt statistik. Læs mere om cookies

Hvad er god ledelse? | Få gode råd til din ledelsesstil

Kursusadministration

Kontakt os

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 30 00.

God ledelse er noget enhver leder stræber efter og alle medarbejdere ønsker. Men hvad er ”god ledelse” egentligt, og hvad kendetegner en god leder?

Hvad er god ledelse? | Få gode råd til din ledelsesstil

God ledelse er noget enhver leder stræber efter og alle medarbejdere ønsker. Men hvad er ”god ledelse” egentligt, og hvad kendetegner en god leder?

Gode råd til en moderen ledelsesstil

Er du leder og har brug for at opdatere din ledelsesstil? Læs her, hvor vi giver dig tips og råd til at følge med som leder på moderne arbejdspladser med unge medarbejdere.

Dygtige ledere kendetegnes bl.a. ved:

1. De sætter klare mål og visioner

En fælles forståelse for mål og visioner giver dine medarbejdere noget konkret at arbejde hen imod, samtidig med at det skaber tryghed blandt dine medarbejdere når de ved, hvad der foregår, og hvad planen er fremadrettet.

2. De har fokus på forandring

Forandringer kan gøre dine medarbejdere usikre, så det er vigtigt at du som leder involverer dine medarbejdere, så de ved, hvad der skal foregå, og hvad planen er fremadrettet.

Derudover skaber forandringer værdifulde erfaringer, så vær ikke bange for at søge forandringer, til trods for de naturlige forbehold, du vil have.

3. De engagerer og motiverer

Undersøgelser viser at højt motiverede medarbejdere er mere effektive. Det er dog ikke kun vigtigt, at du som leder er med til at motivere dine medarbejdere, set ud fra et effektivitetsaspekt, men også ud fra et socialt aspekt. God/dårlig ledelse har nemlig stor indflydelse på medarbejdernes loyalitet, tillid og trivsel.

4. De udviser tillid

Tillid er afgørende for den gode relation mellem leder og medarbejder. Et højt niveau af tillid blandt medarbejdere kan føre til en række positive effekter som fx øget effektivitet, fremme innovationen, fastholde gode medarbejdere, øger kvaliteten, større loyalitet m.m. Som leder kan du vise tillid til dine medarbejdere ved at udvise pålidelighed, konsistens, forudsigelighed, fairness, ærlighed og troværdighed.

5. De lytter til deres medarbejdere

Som leder har du et stort ansvar for at medvirke til et godt og konstruktivt samarbejde og til at forebygge sygefravær, konflikter og mistrivsel. Undersøgelser viser da også at organisationer, der arbejder med at skabe positivt lederskab og glade medarbejdere er mere effektive, da medarbejdere uden arbejdsglæde ofte ikke er lige så produktive som dem der har høj arbejdsglæde. Dine medarbejderes velbefindende er altså afgørende for virksomhedens succes.

Få 8 tips til glade og effektive medarbejdere

Medarbejdere uden arbejdsglæde er ofte ikke lige så produktive som dem der har høj arbejdsglæde. Dine medarbejderes velbefindende er altså afgørende for virksomhedens succes. Positivt lederskab fører til øget trivsel og effektivitet.

Det gode lederskab kræver en løbende indsats for at holde en solid grundform. Hvad gør du for at holde dig fit som leder?

På Teknologisk Institut udbyder vi et bredt udvalg af kurser inden for ledelse. Styrk dit eget CV og din virksomheds organisation med kurser i ledelse, lederudvikling, forretning og strategi eller et af de mange andre kurser for ledere og chefer.