Kurser

2 dages kursus 
Læring inden for et specifikt emne

Den svære samtale

3. - 4. juni 2024 Taastrup
2. - 3. september 2024 Taastrup
28. - 29. november 2024 Aarhus
24. - 25. februar 2025 Taastrup
DKK  11.499
ekskl. moms
Nr. 88916 A
Tilmeld dig
169 har allerede deltaget
4,5
Fremragende
47 anmeldelser
Arrangementer på Teknologisk Institut bliver evalueret af deltagerne. Stjernerne angiver deltagernes gennemsnitlige tilfredshed inden for de sidste 5 år.

Få indsigt i, hvordan du løfter en svær samtale til en konstruktiv og værdiskabende samtale. På kurset præsenteres du for forskellige typer af svære samtaler og trænes i at gennemføre dem.

Når det er svært at få det sagt

Nogle samtaler er vanskelige, fordi de rummer indhold, som kan være svært at formidle for overbringeren og have stor konsekvens for modtageren. Det gælder især samtaler med personlige emner på dagsordenen.

Kurset tager udgangspunkt i de situationer, hvor du skal formidle et svært budskab på arbejdspladsen. At gennemføre en værdig og konstruktiv samtale forudsætter, at du er ordentlig klædt på. Kurset giver dig konkrete teknikker og værktøjer til at imødegå og håndtere konflikter, før de bliver store og uoverskuelige. Du bliver rustet til at gennemføre en svær samtale på en - for de involverede parter - respektfuld måde.

Deltagerprofil

Kurset er til dig, som gennemfører svære samtaler og ønsker værktøjer til at håndtere disse på ordentlig og professionel vis. Årsagerne til en nødvendig medarbejdersamtale er mange. Afskedigelse, samarbejdsproblemer, alvorlig sygdom, fravær, manglende indsats mv. Du er måske leder, projektleder, HR-medarbejder, tillidsrepræsentant, bisidder eller indgår på anden vis i den direkte dialog med mennesker, som står i en svær situation eller konflikt.

Udbytte

  • Overblik over forskellige typer af svære samtaler, deres indhold og forløb
  • Konkrete værktøjer til at forberede, gennemføre og opfølge en svær samtale
  • Træning i forskellige typer af svære samtaler, også dem med ansættelsesretlige konsekvenser
  • Konkrete værktøjer til at skabe nærvær, tillid og trygge rammer som grundlag for den gode samtale
  • Indblik i, hvilke reaktioner du kan forvente hos parterne, og hvordan du håndterer dem
  • Indsigt i, hvordan du opnår en konstruktiv dialog og undgår en uværdig diskussion
  • Indsigt i, hvordan du grænser dig af og holder den professionelle distance
  • Klarhed over, hvornår en svær samtale (ikke) egner sig til afholdelse online

Det får du på kurset

Vi sørger for at rammerne er i orden, så du kan fokusere på at lære

Efter du har fuldendt kurset, vil du modtage et kursusbevis.

Kursusbevis

Hos Teknologisk Institut bruger vi kun erfarne undervisere.

Erfaren underviser

På dette kursus vil der højest være MAKS DELTAGERE pr. hold.

Maks. 12 deltagere

På kurset får du morgenmad, frokost, snacks og drikkevarer.

Fuld forplejning

På kurset er der indtænkt øvelser og deltagerinddragelse.

Øvelser og inddragelse

For at sikre den bedste læring vil der være mulighed for casearbejde.

Casearbejde

Materiale på dansk

Materiale på dansk

Undervisning på dansk

Undervisning på dansk

Tæt på kursusstedet er der gratis parkering.

Gratis parkering

Indhold

Du får et praktisk og værktøjsorienteret kursus, der hjælper dig til at blive en ligeværdig og respektfuld samtalepartner og budbringer af svære emner. Effekten er, at du skaber overskud hos dig selv og andre fremfor at dræne din energi.

  • Hvad karakteriserer de forskellige typer af samtaler
  • Forberedelse, gennemførelse og opfølgning, - hvad er vigtigt i de tre faser
  • Overblik over grænsefladerne mellem ledelse, personalepolitik og ansættelsesret
  • Effektive spørge– og lytteteknikker og indsigt i at lytte ind til intentionen bag ordene
  • Hvordan du styrer din egen reaktion og de forsvarsmekanismer, der kommer i spil
  • Hvorfor og hvornår en situation optrappes og bliver hård
  • Afslutning og opfølgning på samtalen - ansvar og aftaler
  • Etik, grænser og hensyn til den enkelte kontra kollegaer

Anmeldelser af Den svære samtale

4,5
 
Fremragende Baseret på 47 anmeldelser
Arrangementer på Teknologisk Institut bliver evalueret af deltagerne. Stjernerne angiver deltagernes gennemsnitlige tilfredshed inden for de sidste 5 år.
Fremragende
Meget godt
Godt
Mindre godt
Ikke godt
Et supergodt kursus, hvor både fagligt indhold, skriftligt materiale og fordelingen mellem teori og praksis var meget passende og lærerigt.
 - Anya Høgaard Jensen Aalborg Universitet
Et godt kursus hvor værktøjskassen fyldes op, så man med det samme, når man er tilbage i egen virksomhed, kan benytte den.
 - Ditte Marie Frimodt Rasmussen Hjerneskadecenteret Næstved

Form

Kurset gennemføres i en dialogbaseret atmosfære, hvor der veksles mellem teori, gruppeøvelser, træning og personligt feedback. Der lægges vægt på at praktisere værktøjerne med udgangspunkt i konkrete cases og deltagernes egne erfaringer fra dagligdagen. Kurset forudsætter aktiv indsats fra hver enkelt deltager.

25207
Underviser

Charlotte Bæk Risbjerg

4.52/5 (122 evalueringer) 
Baseret på alle evalueringer af underviseren fra de seneste 5 år.

Charlotte træner ledere og medarbejdere i sund konfliktadfærd og effektivt samarbejde. Derudover medierer hun fastlåste konflikter i organisationer og projektteams. Som erfaren mediator ved hun, hvordan du håndterer den svære samtale, og hvordan du bedst arbejder med bæredygtige dialoger. Charlotte er uddannet cand.negot. i international forhandling og kultur, certificeret coach og har en Master in Mediation and Conflict Resolution (MMCR).

Vælg dato

Taastrup
3. - 4. juni 2024
Taastrup
2. - 3. september 2024
Aarhus
28. - 29. november 2024
Taastrup
24. - 25. februar 2025
Taastrup
3. - 4. juni 2025