Sådan forebygger du stress og undgår at føle dig udbrændt på jobbet

Kursusadministration

Kontakt os

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 30 00.

Sådan forebygger du stress og undgår at føle dig udbrændt på jobbet

Sådan forebygger du stress og undgår at føle dig udbrændt på jobbet

Mange lider af stress i hverdagen og stress bliver ofte kaldt en folkesygdom i Danmark. Stress er et stort problem på mange arbejdspladser og det er vigtigt at tage symptomerne i opløbet og forebygge trivsel.
 

5 råd der afhjælper stress

  1. Tag ikke arbejdet med hjem

    Når du har fri for arbejde, så sørg for at lægge dagens opgaver og deadlines fra dig, så du får en pause og kan møde ind med ny energi dagen efter. Mennesket er bygget til kortvarig stress med tid til ro, og derfor er langvarig stress uden pauser farlig.

  2. Planlæg ferie

    Vi kender alle, hvordan en planlagt ferie i fremtiden kan løfte vores hverdag og gøre, at vi får mere energi på jobbet. Når du har noget ferie at se frem ti,l ved du også, hvornår du får mulighed for at slappe helt af. Ryd skrivebordet inden din ferie, så du ikke skal bekymrer dig mens du er væk.

  3. Hold pauser

    Det er vigtigt ikke at skynde sig, kører i højt tempo hele dagen, hver dag. Læg pauser ind i din i løbet af din arbejdsdag, hvor du kommer væk fra dit skrivebord, computer og telefon. Gå udenfor og træk noget frisk luft og vend tilbage til arbejdet med friske og klare tanker.

  4. Fysisk sundhed og mental sundhed hænger sammen

    Din fysiske trivsel hænger sammen med, hvordan du har det. Drop nogle af de unødvendige og sædvanlige kopper kaffe og erstat dem med et glas koldt vand. Skift arbejdsstilling i løbet af dagen for at undgå stivhed i kroppen og vælg sund mad, der booster dine energiniveauer i lang tid.

  5. Organiser dine arbejdsopgaver

    Et skrivebord fyldt med mapper og papirer, der roder og en mailindbakke med masser af nye arbejdsopgaver er uoverskueligt. Organiser dig ud af stress ved at sætte tid af til dine forskellige faste, såvel som uforudsete, arbejdsopgaver. På den måde ved du bedre, hvad du har af tid og kan sætte sig selv realistiske mål.
     

Har du brug for mere viden om, samt konkrete redskaber til, at forebygge stress?
På Teknologisk Institut har vi både fysiske deltagelseskurser og online fleksible kurser: