Må vi gemme en cookie?

Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse af vores hjemmeside, målrette indhold samt statistik. Læs mere om cookies

Sådan forebygger du stress og undgår at føle dig udbrændt på jobbet

Kursusadministration

Kontakt os

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 30 00.

Sådan forebygger du stress og undgår at føle dig udbrændt på jobbet

Sådan forebygger du stress og undgår at føle dig udbrændt på jobbet

Mange mennesker lider af stress i hverdagen og det bliver ofte betegnet som en folkesygdom i Danmark af samme årsag. Stress er et stort problem på mange arbejdspladser og det er vigtigt at tage symptomerne i opløbet og forebygge trivsel.
 

5 råd der afhjælper stress

  1. Tag ikke arbejdet med hjem

    Når du har fri fra arbejde, så sørg for at lægge dagens opgaver og deadlines fra dig. På den måde får du en pause og kan møde ind med ny energi dagen efter. Mennesket er bygget til kortvarig stress med tid til ro, og derfor er langvarig stress uden pauser farlig.

  2. Planlæg ferie

    Vi kender alle, hvordan en planlagt ferie i den nærmeste fremtid kan løfte vores hverdag og gøre, at vi får mere energi på jobbet. Når du har planlagt en ferie, som du kan se frem til, så ved du også, hvornår du får mulighed for at slappe helt af. Ryd skrivebordet inden din ferie, så du ikke skal bekymre dig mens du er væk.

  3. Hold pauser

    Det er vigtigt ikke at skynde sig, kører i højt tempo hele dagen, hver dag. Læg pauser ind i løbet af din arbejdsdag, hvor du kommer væk fra dit skrivebord, computer og telefon. Gå udenfor og træk noget frisk luft og vend tilbage til arbejdet med friske og klare tanker.

  4. Fysisk sundhed og mental sundhed hænger sammen

    Din fysiske trivsel hænger sammen med, hvordan du har det. Drop nogle af de unødvendige og sædvanlige kopper kaffe, og erstat dem med et glas koldt vand. Skift arbejdsstilling i løbet af dagen, for at undgå stivhed i kroppen og vælg sund mad, der booster dine energiniveauer i lang tid.

  5. Organiser dine arbejdsopgaver

    Et skrivebord fyldt med mapper og papirer, der roder samt en mailindbakke med masser af nye arbejdsopgaver er uoverskueligt. Organiser dig ud af stress ved at sætte tid af til dine forskellige faste, som såvel uforudsete, arbejdsopgaver. På den måde ved du bedre, hvad du har af tid og kan derefter sætte realistiske mål.
     

Har du brug for mere viden om, samt konkrete redskaber til, at forebygge stress?
På Teknologisk Institut har vi både fysiske deltagelseskurser og online fleksible kurser: