3 markedstendenser der ændrer vores logistiksystemer

Kursusadministration

Kontakt os

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 30 00.

Tre markedstendenser der ændrer vores logistiksystemer

3 markedstendenser der ændrer vores logistiksystemer

2 min.

Et velkørende logistiksystem i en virksomhed kræver, at alle fra ledelse til supply chain kender til processerne. Men udefrakommende faktorer som nye markedstendenser og ændret kundeadfærd er mindst lige så vigtige at forholde sig til, hvis din virksomheds logistik skal køre på skinner.

Her zoomer vi ind på tre markedstendenser, der har betydning for din virksomheds logistik.

1. Cirkulær ressourceøkonomi

Tankegangen omkring den cirkulære ressourceøkonomi, hvor varer og produkter genanvendes i langt højere grad end tidligere, stiller nye krav til blandt andet virksomhedens returlogistik. Det stigende fokus på genbrug betyder at flere virksomheder får varer retur, hvor man ikke nødvendigvis har alle specifikationer på, hvad varerne indeholder. Dette stiller krav til, at virksomheder analyserer og undersøger, hvad returprodukterne indeholder, især fordi mange gamle produktspecifikationer udfases, mens nye kommer til. Eksterne faktorer som certificerings- og mærkningsordninger og forskellig affaldssortering i kommunerne har også stor betydning for logistikken i virksomheder, da det påvirker måden hvorpå virksomheden sorterer og fordeler sine returvarer. 
 


2. Digitalisering af logistikprocesser        

Mange SMVer inden for eksempelvis transport er i dag ikke så langt fremme digitalt, fordi virksomhedens egne arbejdsgange ikke kræver det. Samarbejdet mellem SMVer og større logistikvirksomheder kræver dog en stigende grad af digitalisering, som ikke altid passer til de små virksomheders interne logistiksystemer. Derfor anbefaler vi, at virksomheder overvejer at få opstillet en handlingsplan for automatisering og digitalisering af sine processer, når der alligevel sker ændringer internt, f.eks. ved samarbejde med nye kunder, opkøb af anden virksomhed, introduktion af nye forretningsområder eller i forbindelse med ansættelse af nye medarbejdergrupper.

3. Online handel   

Online handel - eller e-handel - har skabt mange fordele for kunderne ift. convenience og er et koncept, der er kommet for at blive. Den stigende online handel kan både give nye muligheder og udfordringer for virksomheden i forbindelse med forretningsprocesser, hvor mindre enheder distribueres til flere og ofte mindre kunder, hvilket betyder større risiko for at der kan opstå fejl undervejs i logistik- eller transportprocesserne. De virksomheder der formår at tænke logisk ift. deres interne processer og de handelsprocesser, som er beskrevet for kunden på virksomhedens hjemmeside, kan skabe store kundeservicemæssige fordele.