Må vi gemme en cookie?

Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse af vores hjemmeside, målrette indhold samt statistik. Læs mere om cookies

Produktudvikling - smagstest af fødevarer - Anvendelsesområde, metode, pris

Anne Camilla Bejerholm

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 25 59.

Tilberedning af kød

Produktudvikling - smagstest af fødevarer - Anvendelsesområde, metode, pris

I produktudviklingsfasen kan der være mange bolde i luften samtidig. Hvilke opskrifter og produktionsmetoder giver den ønskede smag og konsistens, og hvordan får man et overblik over de forskellige parametres indflydelse på det færdige produkt? Som hjælpeværktøjer til denne fase fra idé til produktion og salg kan forskellige sensoriske hurtigmetoder anvendes.

Følgende metoder kan tilbydes:

  • Parvis sammenligning. Metoden bygger på en sammenligning af et produkt med en reference (parvis sammenligning) og kan anvendes til leverandørskifte af en ingrediens og recepttilpasning, men også til holdbarhedsvurdering og klagehåndtering.
  • Mapping by DMRI. Metodens overordnede princip bygger på, at utrænede dommere vurderer et givent antal produkters indbyrdes sensoriske forskelle og/eller ligheder. Kortlægningen kan enten være global (frit valg af indtryk så som udseende, lugt, smag og konsistens) eller partiel, hvor dommerne kun vurderer produkterne i henhold til en præciseret egenskab, fx tekstur. Metoden kan anvendes som screeningsmetode i produktudvikling, til sammenligning af konkurrentprodukter og til holdbarhedsundersøgelser.
  • Holistic by DMRI. En hurtigmetode til beskrivelse af sensoriske indtryk af fødevarer. Den holistiske tilgang bygger på en helhedsopfattelse baseret på den enkelte dommers umiddelbare association omkring et givent produkt i forhold til såkaldte helhedsord som fx traditionel, sommerligt m.v. Metodens resultater er unikke ved at kunne fungere som bindeled mellem sensorik og marketing, da ordene har umiddelbar anvendelighed i begge sammenhænge. Metoden er tillige velegnet til mindre forbrugerundersøgelser.
  • Forbrugertest. Ved en forbrugertest undersøges, hvor godt forbrugere kan lide produktet. Dette er et pejlemærke for, om man er tæt på målet eller skal forsætte produktudviklingen. Flere forskellige udviklede produkter kan testes mod hinanden, eller man kan teste sit produkt i forhold til et eksisterende produkt enten sit eget eller konkurrentens.

Pris

Information om priser, se kontaktinformation til højre.