Må vi gemme en cookie?

Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse af vores hjemmeside, målrette indhold samt statistik. Læs mere om cookies

Nyt bageri knækker koden til glutenfrie produkter hos forbrugerne

Eva-Marie  Lange

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 17 14.

NordicGlutenFreeBakery

Nyt bageri knækker koden til glutenfrie produkter hos forbrugerne

Efter en målrettet udvikling af glutenfrie bageriprodukter har Nordic Gluten Free Bakery ramt plet hos forbrugerne Det viser et forbrugerstudie på produkterne i sensoriklaboratoriet hos Teknologisk Institut i Aarhus. På tværs af alle kategorierne viste studierne en signifikant højere præference i forhold til konkurrerende glutenfrie produkter og ligeså højt prioriteret som de testede konventionelle (ikke-glutenfrie) produkter.

Nordic Gluten Free Bakery blev stiftet tilbage i 2017 med det ene formål at udvikle og markedsføre glutenfrie produkter med samme oplevelse til forbrugerne som glutenholdige produkter. Det har resulteret i et bredt sortiment indenfor brød og kager.

Én ting er, at virksomhedens ejere selv var tilfredse med den udviklede kvalitet, en anden er om produkterne kan stå deres prøve hos forbrugerne. Derfor allierede virksomheden sig med Teknologisk Institut for at få produkterne testet i Instituttets sensoriklaboratorium.

  •  I vores dialog med kæderne er det vigtigt, at vi selv kan stå inde for produkterne, og at indkøberne anerkender kvaliteten. Det er dog endnu mere overbevisende, hvis vi kan fremvise dokumentation på forbrugernes vurdering. Derfor besluttede vi at få gennemført en forbrugertest, udtaler Laila Finding, indehaver af Nordic Gluten Free Bakery.

Test på forbrugere i smagsbokse

I forbrugertesten blev produkterne testet på 60 forbrugere. De blev rekrutteret fra Teknologisk Instituts forbrugerdatabase.  Der blev testet på både mænd og kvinder i alderen 18-65 år. Der blev testet på tre kategorier: grove stykker, håndværkere og rugbrød. Forbrugerne testede produkterne op mod både konventionelle (ikke-glutenfrie) produkter samt konkurrerende glutenfrie produkter

Faglig leder Eva-Marie Lange fra Teknologisk Institut gennemførte studiet i samarbejde med Nordic Gluten Free Bakery:

  • Sensoriklaboratoriet er indrettet med individuelle smagsbokse, så der foretages en uforstyrret vurdering af produkterne. På den måde kan vi teste produkterne på flere kriterier, end hvis man står i et supermarked. Virksomheden opnår derfor størst mulig sikkerhed i de svar, der kommer retur, forklarer Eva-Marie Lange om tilgangen.

Der blev i testen spurgt ind til parametre som den overordnede vurdering af produkterne, deres smag, udseende, skorpe og konsistens. Alt sammen væsentlige kriterier indenfor brød.

Signifikant højere præference for nye glutenfrie produkter

Resultatet af forbrugerstudiet viste, at forbrugerne på tværs af de tre kategorier havde en signifikant højere præference for de glutenfrie produkter fra Nordic Gluten Free Bakery i forhold til konkurrerende glutenfrie koncepter og ligeså højt prioriteret som de konventionelle (ikke-glutenfrie) produkter i testen. Denne præference slår igennem på alle seks testede præferencekomponenter såsom overordnet præference, lugt, udseende, smag, skorpe og brødet krumme. Undtaget var alene skorpen i kategorien håndværkere.

  • Vi er rigtigt stolte og glade for, at vores egen vurdering af produkternes kvalitet er blevet bekræftet via dette forbrugerstudie. Vi vil nu bruge resultatet til at få de sidste aftaler på plads med kæderne, så forbrugerne kan få glæde af konceptet, slutter Laila Finding, indehaver af Nordic Gluten Free Bakery.

Produkterne har igennem en periode nu været i test hos udvalgte kæder. Nordic Gluten Free Bakery forventer, at de snarest er at finde fast i sortimentet hos disse.

Undersøgelserne var støttet af en InnoBooster fra Innovationsfonden.