Plastemballage til take-away får bæredygtig konkurrent

Lars  Germann

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 14 00.

Sushi maki

Plastemballage til take-away får bæredygtig konkurrent

Cellulosebaseret emballage kan være fremtiden inden for take-away og færdigretter. En særlig coating gør den papirlignende emballage så tæt, at den er egnet til fødevarer.


En fiberemballage til take-away og færdigretter er netop kommet til verden. I 2019 indledte Re-bag A/S et strategisk samarbejde med Teknologisk Institut for at udvikle emballagen, der fremstilles af cellulosefibre. Den nye emballagetype har potentiale til at erstatte den traditionelle plastemballage, da cellulosefibre er et bæredygtigt biomateriale og en genanvendelig ressource.

– Cellulosefibre er dybest set papir. Da rent papir ikke har ret gode emballage-egenskaber, har Re-bag bedt om vores hjælp. Vi har optimeret emballagen ved at pålægge en avanceret kombinationscoating, så den nu er egnet til opbevaring af fødevarer, siger Lars Germann, centerchef på Teknologisk Institut.

Testes på Sticks’n’Sushi

I det Innovationsfonds-støttede projekt producerer Teknologisk Institut sa­latskåle i det nye materiale. De færdige skåle bliver testet i en række Sticks’n’Sushi-restauranter. Efter en vellykket testperiode forventer Re-bag at kunne præsentere den fiberbaserede embal­lage til takeaway- og convenience food-markedet.

– Vi arbejder fokuseret med cirkulær økonomi i vo­res forretning, og her spiller teknologien en meget afgørende rolle for at sikre, at vi bruger de samme ressourcer på nye måder. I øjeblikket er vi i gang med at drive en tek­nologisk forandring af emballageindustrien sammen med Teknologisk Institut. Instituttet er en meget vigtig stakeholder for Re-bag, både i forhold til udvikling af nye materialer, til sparring og til at finde de produktionstekniske løsninger, der skal til for at skalere, siger Mette Vinding, CSR Manager i Re-bag.

Stort fokus på bæredygtighed i industrien

Teknologisk Institut oplever i stigende grad, at det danske erhvervsliv leder efter nye muligheder for at imødekomme forbrugernes store fokus på miljøvenlig livsstil. Det gælder også emballageindustrien.

– Generelt har danske virksomheder fået fokus på bæredygtighed, og det betyder, at de revurderer deres emballageløsninger, som ofte er lavet af plast. Typisk er der tre fremgangsmåder: Den ene er, at de prøver at bruge mindre plast eller erstatte den med bioplast. Den anden er, at de prøver at designe deres emballage, så den er nemmere at adskille og genbruge. Og den sidste er, at de prøver at finde en løsning, der slet ikke involverer plast. Det er det sidste, vi arbejder med i projektet med Re-bag, fortæller Lars Germann.

Kan affaldssorteres som papir

I modsætning til plastemballage, der er svær at genanvende, fordi den ofte består af flere laminerede lag af forskellige plasttyper, kan fiberemballagen i fremtiden sorteres og genanvendes som papir. Lige nu kan de danske sorteringsanlæg dog ikke sortere den innovative emballage. Men på sigt forventes det, at anlæggene vil være avancerede nok til at kunne kategorisere emballagen som papir. Det er banebrydende, da papirbaserede fødevare-emballager som fx mælkekartoner og takeaway-bokse normalt er lamineret med enten et tyndt lag af plastfolie eller voks, som gør dem uegnet til papirsortering.

Den avancerede coating er det, der gør forskellen. Den består af to lag, hvor det ene er certificeret bionedbrydelig, mens det andet består af et meget tyndt lag Siliciumoxid (SiOx). Den miljømæssige gevinst glæder Sticks’n’Sushi:

Vi har samarbejdet med Re-bag for at optimere vores emballage. Vores take-away emballage består nu 100 % genanvendt plastik, men vi vil gøre endnu mere for miljøet. Derfor er vi meget spændte på, hvad der kommer ud af vores spændende samarbejde med Re-bag, som forhåbentlig kan hjælpe os med en endnu mere bæredygtig løsning i fremtiden, siger Anders Kjørup, CCO i Sticks’n’Sushi.