Må vi gemme en cookie?

Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse af vores hjemmeside, målrette indhold samt statistik. Læs mere om cookies

Sensorik som kvalitetskontrol

Anne Camilla Bejerholm

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 25 59.

kottelut

Sensorik som kvalitetskontrol

I forbindelse med udvikling af et nyt produkt bliver det fastlagt, hvordan det skal være rent sensorisk. Efterfølgende skal en kvalitetskontrol sikre, at kvaliteten over tid er i orden. Ved en sensorisk kvalitetskontrol måles et produkt op mod et referenceprodukt. Ofte anvendes en bedømmelsesskala til at angive, om produktet er OK, eller om det afviger fra referenceproduktet.

Håndteringen af det daglige arbejde kan lettes ved at udarbejde produktspecifikationer for en virksomheds produkter. En produktspecifikation beskriver det ideelle produkt og tolerancer for den variation, der vil være acceptabelt. Desuden vil den være en hjælp til at ”tale samme sprog” under en bedømmelse, da specifikationerne sikrer, at dommerne har ens definitioner af specifikke egenskaber (lugt, udseende, smag og tekstur). Dette skal gerne resultere i mere ensartede produkter.

En kvalitetskontrol kræver grundig træning af dommerne i bedømmelse af produktet, og brug af skala er vigtig.