Gode råd: Sådan får du succes med velfærdsteknologi (1:3)

Birgitte Østergård Sørensen

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 15 25.

.

Gode råd: Sådan får du succes med velfærdsteknologi (1:3)

Når man som politiker, forvaltning, plejecenter og andre enheder vil implementere og arbejde med velfærdsteknologi til borgere - om de nu har fysiske, kognitive, psykiske eller sociale funktionstab - så kan en række særlige opmærksomhedspunkter være forskellen på succes og dyrt indkøbt teknologi, der samler støv i en kælder.

Det vurderer seniorkonsulent Lone Gaedt fra Teknologisk Institut, som over de næste par nyhedsbreve vil dele tre gode råd, som hun har erfaret gennem sit virke i krydsfeltet mellem mennesker og velfærdsteknologi i løbet af de seneste 10 år.

RÅD #1: HAV POSITIV FORVENTNING TIL BORGERENS MEDVIRKEN


Har en borger fx været hospitalsindlagt, og er derefter kommet hjem eller på et rehabiliterings-, aflastnings- eller midlertidigt ophold i kommunen, er det vigtigt at se på borgerens ressourcer og potentialer - og ikke vedkommendes alder og personnummer.

- Det er afgørende, at man ser på den enkelte persons færdigheder og formåen i forbindelse med opholdet. Man skal stille små og stadigt stigende krav og have positive forventninger til, at borgeren gradvist kan bemestre flere og flere af de mange og forskellige daglige gøremål, fortæller seniorkonsulent Lone Gaedt fra Teknologisk Institut.

I omsorgskulturen er der en iboende risiko for at ’belejre’ borgeren med omsorg, hvis man udelukkende ser på alder i stedet for at vurdere den enkeltes bemestringspotentiale. Det kan blive dyrt for kommunen, og man risikerer at give dårligere pleje.

- Det er rigtig god faglighed, når man hjælper borgeren med at få succes med de hjælpemidler, som de kan bemestre. Hvis borgeren fx kan klare nedre toilette med en svingbar håndvask suppleret med nogle særlige småhjælpemidler, er dette langt bedre end at bruge personaleressourcer på at vaske vedkommende eller for den sags skyld indkøbe og installere et vaske-tørre-toilet, fortæller Lone Gaedt og konkluderer.

- Hvis man kan opnå synergi imellem de krav, man stiller borgeren, borgerens kompetencer og de hjælpemidler, man stiller til rådighed, giver det næring til, at borgeren får succes og stille og roligt får små sejre - og kan bemestre dagligdagens gøremål igen.

Se ovenstående video og bliv klogere på, hvorfor rehabiliteringspraksis og rehabiliteringstankegang bør gå forud for implementering af velfærdsteknologi.

Vil du have det næste gode råd? Så klik dig videre til afsnit to her.