Må vi gemme en cookie?

Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse af vores hjemmeside, målrette indhold samt statistik. Læs mere om cookies

Batteri - Transport af batterier

Kjeld  Nørregaard

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 13 17.

Transport af batteri

Batteri - Transport af batterier

Test og transportdeklaration af batterier

Genopladelige litium-ion og litium-polymer samt ikke-genopladelige litium batterier er klassificeret som farligt gods, og er derfor omfattet af særlige regler, når de skal transporteres over land, til vands eller i luften.

Teknologisk Institut tilbyder rådgivning omkring, hvilke regler der gælder afhængig af transportform, samt de mange undtagelser, som findes i de forskellige regelsæt.

Reglerne for transport af batterier findes und FN's: ”Recommandations on the transport of dangerous good”, hvor ”UN Manual of Tests and Criteria” (UN 38.3) beskriver klassificering, emballage samt mærkning, men også de tests, som batterierne skal have bestået for at kunne transporteres.

Udover FN-manualen findes en række andre regler afhængigt af, hvordan batterierne transporteres (se reglerne herefter):

 

Regler, som gælder afhængigt af transportform:

  • Vej: ADR-konventionen er indgået i FN- regi og gælder for vejtransport i Danmark. ADR kan findes på rigspolitiets hjemmeside.
  • Tog: RID-reglementet gælder for jernbane transport i EU, samt et par mellemøstlande. RID er inkorporeret i dansk lovgivning og administreres af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.
  • Vand: IMO-konventionen er indgået i FN-regi og varetager sikkerhed til søs i hele verden, herunder sejlads med farligt gods.
  • Fly:  IATA er den internationale lufttransport organisation og deres ”Dangerous Goods Regulations manual” gælder verdenen over.