Bliv klogere på velfærdsteknologi - og bliv bedre til dit job

Peter  Vest

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 17 29.

to personer sidder med velfærdsteknologisk spiseske

Bliv klogere på velfærdsteknologi - og bliv bedre til dit job

Hvordan laver man det rigtige match mellem borger og teknologi? Mange faktorer spiller ind – de konkrete teknologier, etik, motivation, kommunikation, implementering og relationer mellem kollegaer, borgere og pårørende.

En gruppe medarbejdere fra Hillerød Kommune har for nylig gennemført et kursus som velfærdsteknologi-agent hos Teknologisk Institut, hvor de har fået fornyet indsigt i netop disse faktorer - og de udfordringer og muligheder, teknologierne giver.

Uddannelse skræddersyet efter behov
I Hillerød Kommune er der et ønske om at arbejde bredt med velfærdsteknologi, og Skovhusets plejecenterleder, Charlotte Kock Petersen, har på vegne af kommunens Job, Social og Sundhedsområderne, været tovholder for forløbet og dermed også med i planlægningen sammen med Teknologisk Instituts Center for Velfærds- og interaktionsteknologi.

- Kurset blev valgt på baggrund af mulighederne for at være med til at skræddersy den til kommunens behov og begrebsverden. Vi ønskede, at VTV-modellen skulle indgå og igennem kurset skabe et netværk, hvor alle deltagere er klædt på til at matche borgere med den rigtige teknologi, fortæller plejecenterleder Charlotte Kock Petersen.

Kursets undervisningsforløb var fordelt over fem dage og blev afholdt hos de forskellige medarbejderes bosted, plejecenter og rådhus.

Styrket netværk og øget faglighed til gavn for kommunens borgere
Kurset har styrket deltagernes velfærdsteknologiske faglighed, og har samtidig etableret en styrket gruppe, der fremmer og driver velfærdsteknologi på tværs i kommunen.

- Fra kick-off den første dag til certificeringerne den sidste dag har vi erfaret at vi har fået nye redskaber og udviklet et fælles sprog, fortæller Charlotte Kock Petersen og fortsætter.

- Kurset har etableret et begyndende netværk mellem de forskellige aktører på uddannelsen, fordi undervisningen foregik på skift hos dem selv -  på henholdsvis bosted, plejecenter og rådhuset. Netværket er nu etableret, og vi vil fremover pleje organiseringen, så det får liv og medarbejderne vedligeholder kontakten. Vi kan på den måde trække på hinandens erfaringer og oplevelser med velfærdsteknologiske løsninger.

Kurset har motiveret deltagerne til at være nysgerrige og fortsat blive bedre til arbejdet på det velfærdsteknologiske område.

- Det, vi konkret har fået ud af kurset, er, at vi er blevet klædt på til at lave det rigtige match mellem borger og teknologi. Det kommer borgerne direkte til gode, når vi formår at tænke teknologi i nye og kreative løsninger og har godt basalt kendskab til teknologiernes muligheder, forklarer Charlotte Kock Petersen og konkluderer.

- Gevinsterne - ved at blive klogere på velfærdsteknologi og dets muligheder - er, at vi kan vælge bedre og være nysgerrige og kreative i anvendelsen.

Er nye indsigter og et velfærdsteknologisk netværk noget for dig eller din kommune?
Læs mere om velfærdsteknologi-agent-kurset her og kontakt os med jeres behov. Kurset bliver til i tæt samarbejde og dialog med jer og eksperter fra Teknologisk Instituts Center for Velfærds- og Interaktionsteknologi.