Derfor skal du i gang med Industri 4.0

Kurt  Nielsen

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 22 11.

Closeup af computerchip

Derfor skal du i gang med Industri 4.0

Robotterne er kommet online, og de skal kommunikere med hinanden og samle på data. Fænomenet er døbt Industri 4.0, og bliver ofte omtalt som den fjerde industrielle revolution.

Opfindelsen af de første mekaniske (damp)maskiner udgjorde den første revolution af industrien. Herefter overtog samlebåndsproduktionen med hjælp fra opfindelsen af elektricitet, og masseproduktion af især biler blev startskuddet på den anden industrielle revolution. Som en umiddelbar naturlig forlængelse af samlebånds- og masseproduktion blev startskuddet på den tredje industrielle revolution, hvor de første robotter lavet til at udføre de mange manuelle, ensartede bevægelser.

Robotter og IT har længe været en realitet i produktionsvirksomhederne, men lige som resten af samfundet er blevet mere digitaliseret i løbet af de sidste mange år, er robotterne også.

 - Robotter i produktion er gået fra at være i lukkede celler til i højere grad at være en integreret del af andre produktionsprocesser - og endda kompatible med andre systemer. Virksomheder kan nu i meget højere grad få en mængde brugbar data fra deres produktionsprocesser og produkter, der kan deles og analyseres i virksomheden, fortæller centerchef Kurt Nielsen fra Teknologisk Instituts Center for Robotteknologi.

- Det kan dog for mange virksomheder være en udfordring at skulle omstille sig til en digital produktion med de muligheder, der følger, tilføjer han.

Virksomheder skal lære at tøjle Industri 4.0
Den øgede opmærksomhed fra den akademiske verden samt eksempler fra virksomheder, der forsøger at tøjle nye produktionsmuligheder, gør, at fænomenet Industri 4.0 ikke længere blot kan reduceres til et buzzword.

Ordet kan i stedet anvendes i et forsøg på at beskrive virksomheders digitale parathed. Hvor parate de er til at tage deres produktion til et højere niveau gennem et bevidst brug af automatisering og indsamling af værdiskabende data.

- Der er meget fokus på de fordele, Industri 4.0 skaber, men der er samtidigt en begrænset viden i Danmark omkring, hvad Industri 4.0 i virkeligheden er. For store og kompetente virksomheder er der mulighed for at gå ”all-in” og skabe nye forretningsmodeller ved at undersøge og implementere nye teknologier og digitale redskaber, og få et andet syn på deres produkt. Derimod har små- og mellemstore virksomheder måske færre muligheder på grund af manglende ressourcer, siger Kurt Nielsen.

Industri 4.0 rummer mange muligheder, og der er ikke nogen direkte opskrift på, hvordan begrebet skal opfattes og tages i brug. Derfor er det op til de enkelte virksomheder at tage initiativ og skabe deres egen Industri 4.0-strategi baseret på deres forretningsmodel og de ressourcer, de har til rådighed.

- Det kan være en kæmpe udfordring for mange små- og mellemstore virksomheder at forstå, hvad Industri 4.0 er, og hvordan de kan bruge det til deres egen fordel. Nogen er derfor nødt til at hjælpe dem med at blive klogere på, hvad det er, og guide dem i, hvordan de kan drage fordel af teknologiernes muligheder i produktionen, fortæller Jens Fynbo, sektionsleder fra Teknologisk Institut.

Teknologisk Institut arbejder målrettet med at undersøge og udbrede kendskabet til Industri 4.0.

- Vi er overbevist om, at teknologierne bag Industri 4.0 er noget, som danske produktionsvirksomheder er nødt til at handle på. De skal opnå kernekompetencer, der gør dem i stand til at navigere i Industri 4.0 landskabet, for at bevare deres konkurrencemæssige fordele, siger Jens Fynbo.