Disruption på skoleskemaet: Skal unge uddannes til at være pedeller eller rebeller?

Samuel  Brøgger

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 17 66.

Ung mand sidder og bygger en LEGO-robot.

Disruption på skoleskemaet: Skal unge uddannes til at være pedeller eller rebeller?

I Syddanske Forskerparker er der i disse dage fremtidsinnovation på programmet, hvor mere end 800 skoleelever arbejder med innovation, kreativitet og robotteknologi. Og det er lige, hvad skoleskemaet har brug for, understreger Teknologisk Institut.

Det er efterhånden en kendsgerning, at den teknologiske udvikling udfordrer og ændrer markeder og erhverv hurtigere og i højere grad, end vi tidligere har kunnet forudsige. Disruption hedder det også, når nye teknologier og digitale koncepter underminerer etablerede markeder og eksisterende forretningsmodeller.

Heldigvis medfører teknologien også masser af nye muligheder, men det stiller andre krav til børn og unges kompetencer til at udnytte disse muligheder, end hvad de måske ellers har været vant til.

Det er netop her, at forskellen mellem 'pedellen' og 'rebellen' findes, ifølge fremtidsforsker Liselotte Lyngsø.

 - Halvdelen af de jobs, som børn skal besidde i fremtiden, findes ikke endnu, og alle de grove jobs, der er baseret på mange gentagelser forsvinder. Derfor skal vores børn trænes i at tænke mindre som pedeller og mere som rebeller. De skal kunne spotte alt det, der ikke eksisterer nu, men som burde, sagde hun til åbningen af Future Innovators den 16. januar 2017.

   LÆS OGSÅ: Dit barns job er ikke opfundet endnu

Idéen med temadagen er netop at give unge i de ældste klasser indblik i en verden fuld af innovation, iværksætteri og robotter, og interessen har været så overvældende at Syddanske Forskerparker har udvidet arrangementet til tre dage med i alt mere end 800 tilmeldte.

Fra disruption til katalytisk innovation
Det handler om at opbygge de unges kompetencer til at få øje på potentialer for forandring, og værktøjerne til at føre idéerne ud i livet ved hjælp af teknologi og digital innovation.

- Der sker i disse år et massivt skifte i vores forståelse af faglighed og dygtighed. Såkaldte "21 century skills" - som udover digital dannelse fremhæver bl.a. samarbejde og kreativ problemløsning - vinder for alvor frem. Og det er på høje tid, siger specialist i robotmedieret læring Lykke Brogaard Bertel fra Teknologisk Institut.

- Her har pedellen og rebellen jo faktisk noget til fælles - for eksempel opfindsomhed, uddyber hun. 

På den måde bliver det ikke de digitale teknologier, der 'disrupter' os, men derimod et behov eller en målsætning om f.eks. social innovation, der driver udviklingen.

   LÆS OGSÅ: Derfor skal du i gang med Industri 4.0

Robotter kickstarter kreativitet
Til at vække elevernes nysgerrighed har Teknologisk Institut medbragt en række forskellige former for robotteknologi til Future Innovators. De har således mulighed for at møde undervisningsrobotten NAO, robotsælen Paro og en kollaborativ industrirobotarm fra Universal Robots.

- Det handler om at give de unge de bedste forudsætninger for at vælge uddannelses- og karriereveje og i den forbindelse pege på de spændende muligheder for innovation og opfindsomhed, som blandt andet robotteknologi og kunstig intelligens præsenterer, siger Lykke Brogaard Bertel.

   LÆS OGSÅEt år efter: Så langt er robotrugekassens virksomheder nået

I tråd med fremtidsforskerens forudsigelser forsøger Teknologisk Institut at vække de unges indre rebel og få dem til at tænke i nye baner.

- Det er jo fantastisk at møde 15-årige i dag, som har lært sig selv at kode i fritiden, fordi de har en drøm om at automatisere kedelige pligter og huslige gøremål. Fremtidens innovatører er samlet lige her, og vi håber selvfølgelig at møde dem igen, når de om nogle år har fået den gode idé, startet deres egen virksomhed og får brug for vores hjælp til at komme videre, siger Lykke Brogaard Bertel.

LÆS HER FYENS STIFTSTIDENDES REPORTAGE FRA DAGEN

Elever programmerer den menneskelignende NAO-robot.
Ung kvinde bliver introduceret til den menneskelignende NAO-robot.
En gruppe af elever leger med LEGO-robotter.
Fire drenge står og betragter den menneskelignende NAO-robot.
Fotos: Teknologisk Institut