Gårsdagens innovationer slår sjældent fejl

Henning Sejer Jakobsen

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 14 33.

hennning

Gårsdagens innovationer slår sjældent fejl

Innovation er som vejret. Mange taler om det, vejrudsigten fra i går passer altid og fylder mest i debatten. Og som med vejret bruger vi mere tid på at skærme os mod forandringerne frem for at skærme os mod det, der forhindrer os i at forfølge uforudsete muligheder og skabe morgendagens innovationer.

Vi er blevet rigtig gode til at varsle om vejret. Vi ved, hvornår en kategori-5 orkan rammer Caribien, et skybrud kommer ind over København, en stormflod rammer i Vadehavet, hvornår en solformørkelse finder sted osv. På samme måde er det med innovation. Vi søger varslinger på fremtidens uforudsigeligheder via analyser og trendforskning.

Men til trods for at vi bruger mere og mere tid på at forudsige vejret og fremtiden, er det de færreste, der udnytter disse varslinger til at afsøge nye muligheder. Vi bruger derimod tiden på at etablere nye værn, sætte skodder for vinduerne og bedst muligt beskytte os mod det, fremtiden bringer. Og det gælder også for trusler mod vores virksomhed og organisation.

Vejrudsigten fra i går passer altid
Efter et varslet vejrfænomen fylder vidnesbyrdet meget i mediebilledet – vi ser billeder og hører beretninger om væltede træer og ødelagte huse, vi ser folk med sorte briller, der kigger på en solformørkelse osv.

Det samme sker med innovation; vi taler meget mere om gårsdagens innovationer, end vi handler på fremtidens muligheder.

Tag bare Steve Jobs og Elon Musk. Nok de mest citerede herrer i nutidige case-samlinger. Det er fantastiske bedrifter med flotte billeder og gode historier - og de beskrives nærmest i en ukendelighed. Og historie er præcis, hvad det er; let at fortælle, for den er per definition sket, og vi kender svaret.

Brug vejrudsigten progressivt
Endelig er der de få, der bruger varslinger om vejret og andre fremtidige hændelser som en unik mulighed for at tænke innovativt. De bruger varslingerne som kilde til nye radikale ideer, nye koncepter, nye produkter og nye løsninger, der kan bringes til markedet for at løse et formodet fremtidigt behov.

Tag for eksempel sidste totale solformørkelse i USA, hvor månen i mere end to minutter bevægede sig ind foran solen og efterlod et 4000 km langt spor af mørke bag sig. Mens rekordmange mennesker benyttede denne lejlighed til at blive underholdt, så andre dette naturfænomen som en enestående chance for at afsøge fremtidige, innovative muligheder og løsninger. En chance, der skal gribes i det øjeblik, den er der - ikke med beskyttelsesbriller som et værn mod øjnene, men derimod med øje for mulighederne.

Derfor havde NASA og ornitologforeninger forsynet alle interesserede med apps, så man kunne udforske og filme fænomenet og undersøge, hvad der reelt sker under en solformørkelse, og hvad det bringer med sig af muligheder. De få minutters solformørkelse gav eksempelvis et temperaturfald på over fem grader, planter trak sig sammen, edderkopper begyndte at tage deres spind ned, og de fugle, der plejer at pippe om dagen, klappede i, ligesom de fugle, der normalt er natteaktive, kom frem fra deres skjul.

Bare få minutters naturoplevelse kan på samme måde som flere års evolutionsteori give fantastiske muligheder for at forstå og lade sig inspirere af naturen (bionik), når vi leder efter nye måder at finde svar på udfordringer. Hvis vi da tillader os selv adgang til denne viden.

Når du udskyder, aflyser du
Jeg kan blot konstatere, at gårsdagens aktivitet er let at beskrive – endda helt præcis. Men når vi arbejder med innovation, bevæger vi os i ukendt farvand. Vi aner reelt ikke, hvor vi er på vej hen, og det er her, det bliver sjovt. Det er nemlig lige her, mulighedernes land åbner sig og eksperimenterne kan begynde.

Men det er også her, vi møder modstand. 

For det er de færreste, der har værktøjer til at håndtere denne rejse og fjerne den usikkerhed, der følger med. 

Derfor ser jeg ofte, at opstart af strategisk vigtige innovationsprojekter udskydes. Vi bruger mange kræfter på at beskrive situationen, når der opstår en potentiel trussel eller disruption, som kræver handling - for herefter blot at bygge værn og tage skyklapperne på.

Og argumenter er der nok af: vi afventer analyser, vi har andre presserende opgaver, vores ressourcer skal allokeres til noget andet, vi har ikke haft tid osv. Og pudsigt nok er der en lineær sammenhæng mellem udskydelse af innovationsprojekter og endegyldig aflysning af indsatsen - men heldigvis for den, der udskyder, kommer straffen først mange år senere (tilbagegang, konkurs, udlicitering, nye reformer osv.).

For det at udsætte, aflyse eller tage skyklapper på aflyser desværre ikke den potentielle trussel eller disruption.

Hvad gør du ved næste stormvarsel?
Det paradoksale er, at de værn, vi etablerer for at udsætte eller argumentere mod innovation, i sidste ende ofte koster betydeligt mere, end det vil koste at gennemføre et innovationsprojekt.

Derfor er mit budskab: hold et vågent øje på mulighederne og fjern værnene mod innovation ved at skabe værn mod det, der forhindrer dig i at realisere innovation.

En måde at bygge denne type værn er at skabe trygge rammer for innovation via en proces, der inddeler en kompleks opgave i mindre, håndterbare dele. På den måde kan vi fjerne usikkerheden, arbejde med hver del separat og føre dem videre i andre, nøje planlagte aktiviteter. Tilsammen udgør de en kreativ, systematisk proces til succesfuld innovation.

Vi kan ikke gøre så meget ved vejret, ligesom vi ikke kan gøre så meget ved fremtiden - den kommer uanset hvad. Men vi kan bruge mere tid og flere kræfter på at bruge varslingerne positivt og konstruktivt. På at arbejde innovativt med fremtidige og uforudsete muligheder og udfordringer.

Det er en helt anden opgave end at fortælle om gårsdagens vejr og innovationer. I morgen er i dag i går - og derfor skal vi arbejde med i morgen, så i dag bliver lige så spændende som i går.