Genoptræning ved hjerneskade gennem virtual reality

Tobias Theodorus Perquin

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 34 71.

Grafik af ældre mand, der prøver virtual reality i en seng med en yngre mand ved sin side

Genoptræning ved hjerneskade gennem virtual reality

12.000 danskere bliver hvert år ramt af et slagtilfælde. 70 procent overlever, men mange af disse personer er ramt af mén, som betyder, at de skal genlære helt simple dagligdagsopgaver som eksempelvis at drikke af en kop. Det er ganske naturligt en frustrerende proces for disse patienter. Men virtual reality kan hjælpe.

Virtuel reality giver nye muligheder for genoptræning af dagligdagsfærdigheder hos patienter med erhvervet hjerneskade.

VR-Rehab har i samarbejde med Sydvestjysk Sygehus i Grindsted udviklet Virtual Reality Training System - et VR-gamification-system til rehabilitering for erhvervet hjerneskadede, der er blevet testet og udviklet i tæt samarbejde med fagterapeuter.

- Træningsmiljøet tilpasses den enkelte patients kognitive og fysiske formåen. De indledende resultater viser, at det er en bred patientgruppe, der kan genoptrænes, og den individuelle tilpasning giver øget motivation for forløbet, fortæller medejer af VR-Rehab Daniel Christensen.

   LÆS OGSÅ: Synes du også, at implementering af velfærdsteknologi er svært?

Virkelig genoptræning i et virtuelt træningsrum
Patienter kan gennem VR bevæge sig ind i en virtuel verden, hvor en almindelig bolig er opbygget digitalt i 3D. Her kan de ikke ødelægge noget, komme til skade eller skade andre, men bliver kognitivt og fysisk trænet i at udføre hverdagshandlinger.

- VR teknologien gør det muligt for patienter at manipulere den virtuelle verden ved hjælp af deres krop, som de ville have gjort i den virkelige verden, men i et kontrolleret og sikkert miljø. Her kan de kognitivt og fysisk således få trænet deres sensoriske og motoriske færdigheder. Genoptræning i VR er et supplement til nuværende genoptræningsforløb og vi er i færd med at afdække potentialet, fortæller seniorkonsulent Tobias Perquin fra Teknologisk Instituts Center for Velfærds- og Interaktionsteknologi.

Mennesker er ikke ens og reagerer forskelligt når de rammes af sygdom, og de kræver individuelt tilpasset hjælp til at overkomme eller reducere mén fra sygdom.

- Det interessante ved VR er at det bliver muligt at skabe træningsmiljøer og -forløb, der i langt højere grad er skræddersyet og tilpasset den enkelte patients aktivitetsformåen. Patienternes problemstilling, fysiske formåen og engagement er individuelle og ved at lave skræddersyede genoptræningsforløb med VR, kan vi sikre at alle patienter bliver udfordret og genoptrænet optimalt, uddyber seniorkonsulent Tobias Perquin

Det teknologiske potentiale skal indfries
Teknologisk Institut er partner sammen med VR-Rehab i Patient@home, hvor VR-Rehabs genoptræningsløsning skal optimeres yderligere og udvikles færdigt, samtidig med at effekterne af anvendelsen af løsningen dokumenteres.

- Hos Teknologisk Institut har vi fokus på innovation og vi hjælper med at sikre, at gode idéer bliver til gode løsninger på baggrund af solid viden og data. VR som teknologi er på mange områder moden til anvendelse - også inden for det velfærdsteknologi domæne, slutter Tobias Perquin.