Idéudvikling og innovation - Projekter

Knud Erik Hilding-Hamann

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 14 21.

Et billede af en væg med en masse forskellige ord på, der relaterer sig til innovation.

Idéudvikling og innovation - Projekter

Som innovationscenter på Teknologisk Institut er vi involveret i en lang række tværgående (nationale og regionale) resultatkontrakter, projekter og innovationsnetværk, hvor vi i samarbejde med virksomheder, videninstitutioner, brugere og borgere udvikler, tester og anvender praksisnære metoder, værktøjer og tilgange til innovation, forretningsudvikling, produktudvikling etc. 

Her finder du en liste over aktuelle og udvalgte afsluttede projekter.

  • Center For Innovation
    Formål: 
    Center For Innovation skal via kortlægning af innovationens tilstand og udvikling af konkrete innovationstiltag - herunder et benchmark-værktøj få flere danske virksomheder til at innovere og dermed gøre dem mere konkurrencedygtige.
    Partnere: CBS, SDU
    Kunde: Industriens Fond
  • Innovationsnetværket for Produktion (Inno-Pro)
    Formål:
    At bygge bro mellem produktionsvirksomheder med højværdiproduktion og videninstitutioner med henblik på at forbedre Danmarks konkurrenceevne.
    Kunde: Uddannelses- og Forskningsministeriet
  • Challenge:Water
    Formål: At udvikle regionens virksomheder inden for vandområdet og forsøge at skabe en pendant til vindmølleeventyret.
    Kunde: Region Midtjylland
  • Nationalt Vandtestcenter
    Formål: At hjælpe danske virksomheder med at teste ideer og nye produkter inden for vandhåndtering og klimatilpasning.
  • Corporate Social Innovation - CSI
    Formål: Hvis virksomhedens sociale ansvar, corporate social responsibility, er blevet til en rapport, der bliver udarbejdet en gang om året, og som det i øvrigt kun er ganske få medarbejdere, der reelt interesserer sig for, kan koblingen til virksomhedens innovationsarbejde være nøglen til, ikke bare at løfte CSR dagsordenen, men også at få skabt den meningsfulde forretningsmodel, der giver økonomisk overskud. Corporate social innovation (CSI) er netop den tilgang.
    Kunde: Horizon2020-finansieret projekt
  • ServicePlatform (innovationsnetværk)
    Formål: Et landsdækkende innovationsnetværk, der bringer virksomheder og forskere tættere på hinanden, så virksomheder får smidig og målrettet adgang til viden om serviceinnovation.
    Kunde: Uddannelses- og Forskningsministeriet
  • Invio (innovationsnetværk)
    Formål: Et landsdækkende innovationsnetværk, der styrker viden om oplevelsesøkonomi gennem ny forskning, videndeling, matchmaking og samspil mellem virksomheder og videninstitutioner.
    Kunde: Uddannelses- og Forskningsministeriet

Afsluttede

  • CBI - Community-baseret innovation
    Formål: Let og hurtigt samarbejde om innovation med højt specialiserede brugere i online fællesskaber, som besidder værdifuld og ikke umiddelbart tilgængelig viden, er attraktivt for alle virksomheder, der ønsker at udvikle og fastholde konkurrenceevnen. Nøglen til at lykkes med dette er community-baseret innovation, hvormed virksomheder kan identificere, engagere og fastholde de højt specialiserede brugere i innovationsforløb.Innovationskonsortium - Projektstart den 15. april 2011. Afsluttet den 14. april 2014.
    Kunde: Styrelsen for Forskning og Uddannelse
  • Rethink Resources - Ressourceeffektiv produktion
    Formål: At etablere et innovationscenter for ressourceeffektiv produktion og produktdesign, som tilbyder ny viden til virksomheder om produktdesign (designmetoder og materialer), produktionsmetoder (automatisering og logistik), end-of-life (lukkede kredsløb, levetidsforlængelse og materialestrømme) samt nye grønne forretningsmodeller.
    Kunde: Miljøstyrelsen
  • Next Practice - nye innovationsformer
    Formål: At udvikle, teste og formidle hjælp-til-selvhjælps-innovationskoncepter, der sikrer, at flere virksomheder, særligt SMV’er, succesfuldt anvender optimale innovationsmetoder til udvikling af fremtidens konkurrencedygtige services, produkter og processer.
    Kunde: Styrelsen for Forskning og Innovation
  • 2100.nu – Østerbro i forandring
    Formål: At skabe en ny innovationsmodel, bydelsdreven innovation, der kan kickstarte en bydels transformering mod CO2-neutralitet.
    Kunde: HOFOR
  • Velfærdsfabrikken
    Formål: At engagere unge med handicap i udviklingen af teknologiske løsninger, der gør hverdag og social deltagelse nemmere for unge med handicap.
    Kunde: Velux Fonden
  • Digital mental sundhed
    Formål: Teknologisk Institut har i 2013 for Psykiatrifonden gennemført en kortlægning af digitale teknologier til fremme af mental sundhed og selvhjælp ved psykisk sygdom. Digitale selvhjælpsværktøjer som apps, spil, online communities og internetportaler har stort potentiale til at tackle psykiske problemer, både ved at gøre brugeren i stand til at spotte faresignaler og finde hjælp og støtte, og ved at udgøre en kanal for let tilgængelig behandling, der giver den enkelte kontrol over tid og sted.
    Kunde: Psykiatrifonden