Må vi gemme en cookie?

Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse af vores hjemmeside, målrette indhold samt statistik. Læs mere om cookies

Internet of Things og installationsbranchen

Martin Eggert Hansen

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 14 29.

Billedet viser en IoT-teknologisk komponent.

Internet of Things og installationsbranchen

Internet of Things (IoT), tingenes internet, er et teknologiområde i rivende udvikling. Flere og flere ting bliver koblet til internettet, og det betyder blandt andet, at også el- og vvs-installationer i stigende grad forsynes med sensorteknologier, der har datakommunikation via internettet. De virksomheder, som formår at analysere og bruge disse data, kan udvikle nye kundeservices og forretningsmuligheder.

Denne udvikling inden for IoT udfordrer installationsbranchen, idet andre virksomheder, f.eks. producenter af IoT-løsninger samt service- og rådgivningsvirksomheder, kan overtage kunderelationen og dominere det datadrevne servicemarked, mens el- eller vvs-virksomhederne risikerer at få en begrænset, udførende rolle i forbindelse med den tekniske installation.

Det viser en ny analyse: ”Installationsbranchens potentialer og kompetencebehov i forhold til IoT og data analytics”, som Teknologisk Institut har gennemført for ETIE - Efteruddannelsesudvalget for Tekniske Installationer og Energi. 

Analysen fokuserer på to hovedspørgsmål:

  • Hvilke forretningsmæssige muligheder rummer IoT og data analytics for installationsbranchen?
  • Hvilke kompetencer vil det kræve at realisere potentialerne ved IoT og data analytics?

Analysen leverer anbefalinger til, hvilke strategiske beslutninger den enkelte installationsvirksomhed skal træffe i sin forretningsudvikling inden for IoT-markedet, og hvorledes den kan opbygge nye kompetencer på området. Rapporten peger på, at installationsvirksomheder, der ønsker at gøre sig gældende på markedet for IoT skal træffe en række vigtige strategiske valg.

For det første skal virksomheden overveje, hvor den vil placere sig i IoT-markedets værdikæde, og hvilke processer den vil skabe forretning på i forhold til kunden. Virksomheden kan her vælge, om den vil have rollen som leveringsansvarlig i den samlede proces, lige fra afdækning af kundens behov og udvikling af IoT-løsningen til installation og drift. Eller om virksomheden vil skabe forretning på driftsfasen, hvor den udfører datadrevne services baseret på data fra IoT-løsninger, der er udviklet og leveret af andre.

For det andet skal virksomheden vælge om den vil opbygge de nye kompetencer, især IT-kompetencer, gennem opkvalificering, ansættelse af nye faggrupper eller gennem etablering af partnerskaber med it-virksomheder.

Analysen er gennemført i perioden januar-september 2019 og er baseret på desk research og casestudier. I rapporten finder du 12 cases fra virksomheder, der arbejder med IoT i deres forretning.

Læs hele analysen her: