Rustbeskyttelse - Anbefalinger fra bilimportørerne og Teknologisk Institut

Jan Ole Helbo

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 13 50.

Rustbeskyttelse - mand med sprøjte

Rustbeskyttelse - Anbefalinger fra bilimportørerne og Teknologisk Institut

Bilimportørernes og Teknologisk Instituts anbefalinger til rustbeskyttelse

Se herunder en liste over bilimportørernes samt Teknologisk Instituts anbefalinger til diverse bilmærkers behov for supplerende rustbeskyttelse.

Listens anbefalinger omfatter kun personbiler med mindre andet er anført.

Listens anbefalinger omfatter ikke lakeringsfejl eller rust i bilens lak opstået som følge af ydre påvirkninger som (ridser, stenslag, monteringsfejl o.l.).

Bilmærke

Fabrikkens/bilimportørens anbefalinger til efterbehandling *

Teknologisk Instituts an- befaling **

Alfa Romeo

Ja

Fra ny

Audi

Ja - positiv overfor supplerende behandling fra ny

Fra ny

BMW

Nej, ikke i den periode, hvor bilen er omfattet af rustgaranti

Fra ny

Cadillac

Ej oplyst

Fra ny

Chevrolet

Ja - positiv overfor efterbehandling

Fra ny

Chrysler

Ja - positiv overfor efterbehandling

Fra ny

Citroën

Ja - positiv overfor efterbehandling

Fra ny

Daewoo

Ja

Fra ny

Dodge

Ja - positiv overfor efterbehandling

Fra ny

Fiat

Ja - positiv overfor efterbehandling

Fra ny

Ford

Anbefaler ikke - fraråder heller ikke

Fra ny

Honda

Anbefaler ikke - fraråder heller ikke

Fra ny

Hyundai

Ja - positiv over for efterbehandling

Fra ny

Jaguar

Anbefaler ikke - fraråder heller ikke

Fra ny

Jeep

Ja - positiv overfor efterbehandling

Fra ny

Kia

Ja - positiv overfor efterbehandling

Fra ny

LandRover

Ej oplyst

Fra ny

Lexus

Ej oplyst

Fra ny

Mazda

Ja - positiv overfor efterbehandling fra ny

Fra ny

Mercedes-Benz

Ja - anbefaler efterbehandling

Fra ny

Mini

Nej ikke i den periode, hvor bilen er omfattet af rustgaranti

Fra ny

Mitsubishi

Ja - anbefaler efterbehandling

Fra ny

Nissan

Efterbehandling anbefales

Fra ny

Opel

Anbefaler ikke - fraråder heller ikke

Fra ny

Peugeot

Ja - anbefaler vedligeholdelsesbehandling mellem 0 og 4 år

Fra ny

Renault

Anbefaler ikke - fraråder heller ikke

Fra ny

Rover

Ej oplyst

Fra ny

SEAT

Ja - positiv overfor supplerende behandling fra ny

Fra ny

SKODA

Ja - positiv overfor supplerende behandling fra ny

Fra ny

SsangYong

Ja - anbefaler efterbehandling

Fra ny

Subaru

Ej oplyst

Fra ny

Suzuki

Anbefaler ikke - fraråder heller ikke

Fra ny

Saab

Anbefaler ikke - fraråder heller ikke

Fra ny

Toyota

Anbefaler ikke - fraråder heller ikke

Fra ny

VW

Ja - positiv overfor supplerende behandling fra ny (gælder både person- og erhvervsbiler)

Fra ny

Volvo

Anbefaler ikke - fraråder heller ikke

Fra ny

* Kilde: Bilimportører/servicechefer – Bilfabrikker

** Teknologisk Instituts anbefaling er baseret på løbende stikprøvekontrol af 350-600 efterbehandlede biler/år i perioden 1993-2013. Med baggrund i disse gennemgåede biler anbefales supplerende rustbeskyttelse umiddelbart efter det nye køretøj er blevet leveret. Jo før bilen behandles, desto mere værdi får man for pengene igennem hele køretøjets levetid.  Hvis bilen skal sælges indenfor en kortere årrække afhænger det af købers holdning til supplerende rustbeskyttelse.

OBS! Hvis bilen har airbag-sensorer i døre/stolper advarer Teknologisk Institut mod supplerende rustbeskyttelse af de pågældende dele af bilen. Rustbeskyttelsescentre tilsluttet Teknologisk Instituts kontrolordning er opmærksomme på problemet og undlader at sprøjte på disse dele af bilen.