
Sensorik af fødevarer og non-food
Smag er et menneskeligt begreb, der kan være svært at analysere med instrumentelle målinger.
Teknologisk Institut kan beskrive, analysere, måle og genkende levnedsmidlers egenskaber ved brug af menneskets sanser.
Dermed kan forskelle og ligheder mellem produkter beskrives og dokumenteres. Samme metoder benyttes til non-food produkter som cremer, tekstiler, cykellygter og personlige plejemidler. Teknologisk Institut anvender professionelle og trænede sensoriske paneler og laboratorierne. Vi udfører test efter ISO standarder og sikre at laboratorierne lever optil anbefalingerne i standarderne.
Hvad kan Teknologisk Institut hjælpe dig med?
Projektledelse
- Produktoptimering af smag og anvendelse
- Kortlægning af markedets smagsdimensioner
- Tværkulturel og eksportbaseret produkttilpasning
Beskrivelse af sensoriske egenskaber
- Profilering af produkters sensoriske egenskaber (udseende, lugt, smag, mundfølelse og lyd)
- Off-noter og smagsproblemer
- Haptics (taktil) og overfladeperception
- Kombination af sensorik med instrumentelle fysiske, kemiske og visuelle analyser
Forskelstest og godkendelser
- Test for forskel af sensoriske egenskaber
- Standardiserede smagstest for afsmag fra emballage og utensilier (vandarmaturer, vandrør osv.)
Kurser og sensorik i virksomheder
- Rekruttering og træningsforløb
- Implementering af sensorisk analyse og paneler i virksomheder
- Kursus Sensorisk analyse - tilpasset jeres virksomhed
Uddrag af sensoriske analyser i Teknologisk Instituts sensoriklaboratorier:
- Tests i forhold til ISO-standarder og internationale standarder
- Konventionel sensorisk profilering, QDA, Free-Choice Profile
- Forskelstest, herunder triangeltest, duo-trio-test, partest m.fl.
- Deskriptive hurtigmetoder, herunder Napping, Projective Mapping, Flash Profile, Sorting m.fl.
Case