Serviceinnovation - Projekt SIM, Service Innovation Management

Erik W. Hallgren

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 28 79.

Serviceinnovation

Serviceinnovation - Projekt SIM, Service Innovation Management

Projektet er afsluttet.

Projektstart maj 2011 - afsluttet december 2012.

Det kræver en særskilt innovationsindsats at øge serviceerhvervenes konkurrenceevne, produktivitet og innovationsevne - ikke mindst fordi servicevirksomheder adskiller sig fra produktionsvirksomheder i flere henseender, fx ved at kunden ofte indgår i selve serviceydelsen. Øget serviceinnovation kan give nye eller forbedrede serviceydelser, processer, organiseringsmåder, forretningsmodeller, markedsføringsmetoder og samarbejdsformer. Alt sammen forudsætninger for vækst i serviceerhvervene og økonomisk produktivitet i dansk erhvervsliv. Der er store vækstmuligheder i at arbejde mere målrettet med udvikling af innovationsveje for danske servicevirksomheder. Serviceerhvervene udgør 70 pct. af virksomhedsmassen, og mange er mindre virksomheder.

Mål for projektet
SIM-projektet sigtede på at udbrede ny forskning og innovationsværktøjer til danske servicevirksomheder. Nytænkning og opsamling af internationale erfaringer var afsættet, og målet at styrke danske servicevirksomheder gennem udvikling af nye værktøjer og rådgivningsydelser. SIM-projektet involverede en række internationale videnspersoner som en vigtig kapacitet i samspil med erhvervsfremmekonsulenter fra hhv. Teknologisk Institut og Alexandra Instituttet.  

Målgruppen for SIM-projektet
Projektet henvendte sig til servicevirksomheder, særligt inden for handel og operationelle services. Virksomhederne blev tilbudt deltagelse i seminarer og individuelle udviklingsforløb. Potentielle og eksisterende serviceleverandører til kernevirksomheder i projektet, Grundfos, Tryg, Vejdirektoratet og Volvo Trucks blev også tilbudt særlige kundedrevne udviklings- og samarbejdsforløb (såkaldte Next Practice Labs), med bedre forretning for begge parter som resultat. Alle tiltag fungerede som inspiration for andre virksomheder med fokus på servicevækst.   

Aktiviteter
Virksomheder har kunnet indgå i projektet på forskellig vis - fra kortvarig sparring til deciderede samarbejder i formulerede udviklingsprojekter.

  • Samarbejde om 4 innovationsforløb med kernevirksomhederne og deres 'down-stream' serviceværdikæde om ny/bedre service for deres fælles kunder
  • 6 seminarer for SMV inden for handel (B-to-B) og operationel service, planlagt som hands-on inspirations- og arbejdsmøder
  • 40 udviklings-loops med SMV fra kernevirksomhed-samarbejdet og andre SMV, som har deltaget i seminarerne

Projektets erfaringer, metoder, cases og resultater er løbende blevet formidlet via de tilknyttede brancheorganisationer, virksomheds- og innovationsnetværk, hjemmesider samt i artikler og oplæg.

Deltagere
SIM-projektet var en resultatkontrakt finansieret af Forsknings- og Innovationsstyrelsen. Projektpartnere var:

  • Teknologisk Institut
  • Alexandra Instituttet

Derudover var følgende kernevirksomheder tilknyttet projektet: