Må vi gemme en cookie?

Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse af vores hjemmeside, målrette indhold samt statistik. Læs mere om cookies

Teknik løser ikke alle udfordringer - bliv rustet som automationsnavigatør

Bo  Genefke

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 39 81.

-

Teknik løser ikke alle udfordringer - bliv rustet som automationsnavigatør

I sidste uge løb, hvad der var den hidtil største Automatik-messe af stablen med mere end 180 udstillere, der var klar til at vise, hvad de kunne bidrage med til det danske erhvervsliv.

Mens fokus på selve teknikken var rigtig stort, manglede der ifølge seniorspecialist Bo Genefke fra Teknologisk Institut et større fokus på den mere menneskelige vinkel.

- Generelt mangler der fokus på samspillet mellem de menneskelige og tekniske faktorer i produktionsudstyret/-processerne, siger Bo Genefke og tilføjer, at det er vigtigt i forhold til at kunne løfte organisationen.

Industriproduktioner er i dag typisk en blanding af mange fagdiscipliner og automatisk produktionsudstyr på flere tekniske niveauer. Det er derfor til tider en stor udfordring at varetage mellemleder- eller mellemtekniker-funktionerne i industriproduktioner.

Til det formål tilbyder Teknologisk Institut en uddannelse, som ruster produktionsfolk med dybdegående viden om automationsværktøjer, og hvordan man bruger dem til markant at højne sin konkurrenceevne.

Ifølge Bo Genefke, der er underviser på uddannelsen, lærer man overordnet to ting på uddannelsen:

- Først og fremmest får man en teknisk forståelse, og lærer hvad man skal have fokus på. Derudover kigger man på, hvordan det tekniske udstyr påvirker organisationen – du kan eksempelvis ikke sætte højt avanceret teknologisk udstyr ind i en produktion, hvis du ikke har medarbejdere, der ved, hvordan man anvender det. Udstyret skal matche medarbejderen, siger han.

Peter Sølvsten er robottekniker hos MAN Energy Solutions og er en af de tidligere deltagere på uddannelsen.

- Jeg synes, uddannelsen var rigtig relevant. Med den kan man trække sig op i helikopteren – så fremfor at man bare programmerer en robot, så kan man ligefrem kigge på, hvor det er rentabelt at indføre robotteknologi, siger han om uddannelsen. 

Ifølge ham selv var den største gevinst, at han lærte at gøre brug af 360 graders analysen – et redskab Bo Genefke har udviklet for at eliminere så mange ukendte faktorer som muligt. Formålet med analysen er at finde ud af, hvor teknologien er i dag - hvad der fx er muligt at løse med robotteknologi og samtidig finde ud af, hvor medarbejderne i virksomheden befinder sig i forhold til viden og kompetencer.

- Før havde man ikke noget konkret visuelt at fremlægge for ledelsen, men med analysen har man lige pludselig et værktøj til at snakke med ledelsen, fordi den i høj grad kigger på tal, siger Peter Sølvsten.

Som noget nyt udbyder Teknologisk Institut uddannelsen i to varianter: En fem dages-uddannelse og en ni dages-uddannelse.