Må vi gemme en cookie?

Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse af vores hjemmeside, målrette indhold samt statistik. Læs mere om cookies

Temadag afholdt 25. november 2019 - Bedre kvalitet og mindre spild af frisk frugt og grønt med nye emballager

Helle  Allermann

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 31 63.

Billedet viser en bakke jordbær pakket i gennemsigtig plast

Temadag afholdt 25. november 2019 - Bedre kvalitet og mindre spild af frisk frugt og grønt med nye emballager

Som afslutning på GUDP-projektet Kvalipak afholdt Plast og Emballage den 25. november 2019 en temadag om madspild, emballage og miljø på Teknologisk Institut i Aarhus.

På temadagen blev de mange fremmødte underholdt med resultaterne af projekt Kvalipak, samt inspirationsoplæg fra virksomheder, der alle har som fokus at arbejde mere bæredygtigt med emballager, samtidig med at kvalitet og holdbarhed af produkterne bibeholdes.

Projektets resultater

Baggrund

I Danmark smider vi årligt mere end 700.000 ton mad ud, som reelt kunne være spist. Det koster os ikke bare flere milliarder, men udgør samtidig en stor klimabelastning. Projektets formål var at mindske madspild inden for frugt- og grøntsektoren med nye emballageløsninger, der kunne mindske udviklingen af råd i pakket frugt og grønt.

Råd er et stort problem

billedet viser flere bakker jordbær pakket i forskellige gennemsigtige plasttyper
Pakkes frisk frugt og grønt i emballager med lav gennemtrængelighed overfor vanddamp, stiger den relative fugtighed i emballagen, og der dannes kondens på emballagen og frit vand på produkternes overflade. Det giver optimale forhold for vækst af rådfremkaldende mikroorganismer. Omvendt tørrer produkterne ud, hvis de ikke pakkes ind.

Målet med projektet var at blive klogere på sammenhængen mellem fugt i emballagen og råd, samt at finde emballageløsninger, der kunne begrænse råd. Dette skulle gøres ved blandt andet at teste emballagetyper med høj gennemtrængelighed overfor vanddamp, og ved at teste antimikrobielle stoffer i form af æteriske olier tilsat emballagen.

De to testede bionebrydelige folier fik en lavere karakter henholdsvis på grund af manglende gennemsigtighed og knitrende lyd – folien knitrede meget og føltes kunstig og plastikagtig.

Æteriske olier

Det har tidligere været påvist, at nogle naturlige æteriske olier har antimikrobielle egenskaber. Som en del af projektet undersøgte vi om holdbarheden af pakkede jordbær og pakkede pastinakker/gulerødder kunne forlænges ved at bruge grapefrugtolie (jordbær) og oregano-olie (pastinak/gulerod) ved pakning af disse. Forsøgene gav desværre ikke de forventede resultater. Jordbærrene og rodfrugterne fik afsmag fra olierne, udviklede vævsskader, og holdbarheden blev ikke forbedret. Konklusionen er således klar. Tilsætning af æteriske olier til emballager til frisk frugt og grønt er ikke vejen frem. De æteriske olier skader mere end de gavner.

Bionedbrydeligplast

Billedet  viser to poser gulerødder pakket i forskellige typer plast
Sammenlignet med de konventionelle plasttyper, er bionedbrydelig plast mindre tæt over for vanddamp. Det betyder, at bionedbrydelig plast er bedre til at transportere vand væk fra emballagen og ud til omgivelserne. Forsøg med både jordbær og rodfrugter pakket i bionedbrydelig plast og konventionel plast viste, at den relative fugtighed var lavest i den bionedbrydelige plastemballage. Resultaterne viste dog, at selvom den bionedbrydelige plast medførte, lavere relativ fugtighed i emballagen, tørrere overflade af produkter, og ingen eller mindre kondens på emballagen, var det ikke nok til helt at undgå råd i jordbær og gulerødder/ pastinakker.

Forbrugernes holdning

En del af projektet var at teste forbrugernes holdning til de bionedbrydelige plasttyper og de aktive emballager. BOPP-folien fik den bedste karakter på grund af sit udseende og sin gennemsigtighed. Den stivelsesbaserede folie fik en lavere karakter på grund af farve og manglende gennemsigtighed, mens PLA-folien fik lavere karakter på grund af lyden – folien knitrede meget og føltes kunstig og plastikagtig.

Forbrugernes holdning til aktiv emballage, pakket med indlæg der frigav oreganoolie, blev testet på gulerødder. Her fortrak forbrugerne gulerødder pakket uden brug af aktiv emballage, idet gulerøderne fik afsmag af oregano.

Inspirationsindlæg

Store ændringer på vej!

Søren Rahbek Østergaard, Teknologisk Institut, advarede om, at der er store ændringer på vej i form af EU’s Emballage- og Emballageaffaldsdirektiv. Der foreligger en række nye EU-direktiver, som man er nødt til at forholde sig til, fx engangsemballagedirektivet og ikke mindst emballage- og emballageaffaldsdirektivet. Sidstnævnte indeholder en række skrappe målsætninger om genbrug af plastemballagematerialer.

Begrænsningernes kunst

Helle Huss Bjerge, Aarstiderne, fortalte om virksomhedens arbejde med bæredygtighed og CO2-regnskab. Indenfor emballage arbejder de blandt andet med at reducere mængden af plast ved fx at bruge tyndere plastkvaliteter og undgå at filme kål og rodfrugter, før de pakkes i trækasser med plast inliner.

Salling Group

Jo Ottow Svendsen, CSR-chef i Salling Group, orienterede om virksomhedens arbejde med at reducere madspild, øge energieffektiviteten, om klimamærkning og plastikproblematikken, hvor de har store ambitioner.

Opfordring om nye ideer

Isabel Alvarez-Martos, Cellugy, fortalte om deres arbejde med at udvikle en biocellulosefilm under brandet ecoFlexy uden brug af olie, træer eller afgrøder. Filmen er 100 procent biobaseret og kan fremstilles ud fra materialer fra sidestrømme i den vegetabilske produktion. Efter endt brug kan materialet genanvendes sammen med pap og papir eller nedbrydes ved kompostering.

Afslutning

Dagen blev afrundet med en opfordring til alle, der arbejder med frisk frugt og grønt. Det er nødvendigt at emballere frisk frugt og grønt, men vi skal gøre det smartere. Vi vil gerne i kontakt med folk med nye ideer til, hvordan vi kommer videre, så vi i fællesskab kan løfte området.

Kontakt Helle Allermann på heal@teknologisk.dk

 

Online nyhedsmagasin

Vil du modtage nyheder og artikler om plast og emballage i din indbakke? Tilmeld dig vores online nyhedsmagasin her