Velfærdsteknologivirksomheder kan lære af byggebranchen

Anders Lyck Fogh-Schultz

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 31 87.

-

Velfærdsteknologivirksomheder kan lære af byggebranchen

Teknologisk Institut har som partner i Welfare Tech Innovationsnetværk for Sundhed og Velfærdsteknologi i løbet af 2016-2017 udarbejdet og gennemført en handlingsplan om markedsudvikling og internationalisering af dansk sundheds- og velfærdsteknologi med fokus på det tyske marked. Her har danske virksomheder i løbet af året haft mulighed for at få hjælp af innovationsnetværket på en række messer i Tyskland, samt deltage i en ’fact-finding’-tur med henblik på at oplyse om og gøre Tyskland mere tilgængelig som et af Danmarks største eksportmarkeder.

En af de virksomheder, som har haft gavn af dette er danske Ergolet, som har fokus på gulv- og loftlifte. I 2015 blev Ergolet en del af det franske Winncare Group.

- Vores kerneforretning er gulv- og loftlifte, og vi lever af at optimere plejesektoren. Vi ser på plejeboligen og finder teknologier, der passer og sørger hele tiden for at videreudvikle vores kerneforretning, men vi er også nødt til at følge med i og udvikle vores produktportefølje, fortæller Kent Hvidtfeldt, kommerciel direktør fra Ergolet.

Innovationsnetværket i partnerskab med Teknologisk Institut bringer noget nyt på banen, når det drejer sig om velfærdsteknologivirksomheder, men noget der ikke ligger Kent Hvidtfeldt fjernt fra sit tidligere erhverv.

- Jeg kommer fra en baggrund i byggebranchen, hvor konsortiedannelse er en helt naturlig ting, og det, at innovationsnetværket prøver at skabe mange af de samme synergieffekter ved at velfærdsteknologivirksomheder møder og lærer hinanden, er utrolig godt. Der bliver flere ældre og færre til at tage sig af dem, og det er en udfordring, der gør, at vi er nødt til at stå sammen. Både udviklere, virksomheder og sundhedsorganisationer, fortæller Kent Hvidtfeldt og fortsætter.

- Derfor er det vigtigt, at vi deltager i tiltag som Innovationsnetværket for Sundhed og Velfærdsteknologi, hvor vi kan dele viden og lære hinandens verdener at kende. Vi er som leverandører er ikke blot sælgere, men vi føler en forpligtelse i at deltage i fx virksomhedsbesøg, messer, vidensrejser osv. Helt specifikt har vi med vores deltagelse i innovationsnetværket fået føling med, hvad der rører sig i markedet, og hvad det er klar til. Vi har fået øjnene op for helt nye teknologier som fx Internet of Things og nye digitaliseringsmuligheder.

Gode danske virksomheder gør hinanden attraktive
Innovationsnetværket giver danske virksomheder mulighed for at stå sammen på hinandens skuldre, når de søger nye eksportveje.

- Vi har bl.a. været på Medica-messen i Düsseldorf, Tyskland, hvor vi havde tre andre leverandører med - CareTurner, AnyGroup og Melvin - og senest i maj i år, været på Healthcare Week-messen i Paris med Melvin, fortæller Kent hvidtfeldt og konkluderer.

- Ved at vi sammen fortæller den gode historie om danske velfærdsteknologiprodukter, smitter det af på hinanden, og vi viser, hvad vi kan sammen. Især de mindre virksomheder med gode, innovative idéer og produkter er nødt til at blive en del af et netværk, hvor vi står sammen om at fortælle de gode historier.

Innovationsnetværket sikrer markedsintroduktion af dansk innovation
Den internationale aktivitet i innovationsnetværket skal bidrage til at afdække behovene for dansk sundheds- og velfærdsteknologi på internationale markeder og formidle denne nygenerede viden til en bredere kreds af virksomheder og andre interessenter.

Derudover skal aktiviteten medvirke til etableringen af relevante internationale samarbejdsprojekter om innovation, der skal generere direkte viden og eksportmuligheder for danske virksomheder.

- Gennem det seneste år har vi arbejdet intensivt med at ’åbne dørene’ til det lukrative tyske eksportmarked. Vi har igangsat en række initiativer, der alle har haft til formål at markedsføre dansk sundheds- og velfærdsteknologi for et købedygtigt tysk marked. Dette har været via salgsfremstød på en række tyske messer, bl.a. Medica, RehaCare og Altenpflege. Derudover har vi også besøgt den store årlige messe i Paris, hvor vi deltog sammen med Dansk Rehab Gruppe og Den Danske Ambassade i Paris – samt Naidex messen i Birmingham, England, fortæller partner i innovationsnetværket fra Teknologisk Institut, seniorkonsulent Anders Lyck Fogh-Schultz.

- Og alle de steder, vi har besøgt, har interessen for dansk teknologi været stor. Strategisk set indgik vi tidligere på året en MOU (Memorandum of Understanding) med Innovation Center Denmark i München. Her satte vi rammerne for et samarbejde om konkret markedsintroduktion af danske produkter og services på det tyske marked – og aftalen omfatter endvidere muligheden for danske virksomheder at lægge sig op af de kommercielle programmer, som Udenrigsministeriet har på det tyske marked, siger Anders Lyck Fogh-Schultz, og konkluderer.

- Internationalisering er et naturligt næste skridt for stærke, danske producenter af sundheds- og velfærdsteknologi. Det danske hjemmemarked kan af og til virke forsvindende lille, og konkrete leads i Tyskland kan være starten på både hjemlig ekspansion og vækst i udlandet. Det glæder mig meget, at en virksomhed som Ergolet – ja, hele Winncare Group – så oplagt tager brancheansvar og viser vejen for andre. Det er sådan den danske branche udmærker sig. Og det bliver bemærket meget positivt over hele linjen.

Det internationale spor i innovationsnetværket fortsætter i 2017/2018, hvor Tyskland igen er på programmet – dog suppleret med indsatser i Storbritannien, Norge og Spanien.

43 forskellige danske virksomheder har indtil videre deltaget i Teknologisk Instituts aktiviteter i Innovationsnetværket.