Virtual reality: Tre gode grunde til at bruge virtuel træning

Peter  Vest

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 17 29.

-

Virtual reality: Tre gode grunde til at bruge virtuel træning

I samarbejde med Videnscenter for Velfærdsteknologi Vestdanmark iværksætter Teknologisk Institut nu den virtuelle platform ViVA – Virtuel Velfærdsteknologi i Anvendelse.

ViVA er et landsdækkende VR-projekt, der blandt andet skal bruges systematisk til undervisning af sosu- og pædagogiske assistenter i velfærdsteknologi. Med en virtuel platform vil ViVA gøre det muligt at træne velfærdsteknologier, man ikke normalt har adgang til, eller situationer der kan være svære at træne.

I dette tilfælde vil det virtuelle univers være en lejlighed fyldt med velfærdsteknologier. Her bliver man bragt i en total oplevelse, hvor der formidles om teknologier i den rette kontekst. Derudover får man mulighed for at træne anvendelsen af en række af teknologierne.

Virtual reality giver en digital, tredimensionel oplevelse af virkeligheden. Med et sæt briller med en indbygget skærm opnår man adgang til et virtuelt univers, som motiverer til at eksperimentere og udfolde en ny virkelighed. Peter Vest, der er seniorspecialist hos Teknologisk Instituts Center for Velfærds- og Interaktionsteknologi, giver herunder tre gode grunde til at anvende virtuel træning.

1. Det er muligt at træne sårbare situationer uden konsekvenser, og uden at nogen kommer til skade
Den virtuelle verden er blandt andet med til at sætte et mere realistisk præg på at træne blufærdige situationer som eksempelvis at hjælpe et andet menneske med at gå på toilet, eller løfte en person ud af en plejeseng.

2. Anvendelsen af virtual reality kan give en meget stor grad af indlevelse
Med platformen får man en højere grad af indlevelsesevne, end hvis man eksempelvis trænede med en medstuderende. Den virtuelle platform vil også indeholde dilemmafilm, hvor man kan opleve forskellige situationer fra forskellige perspektiver som for eksempel at være ramt af demens, hvor man på den måde kan sætte sig i borgerens sted.

3. Virtual reality gør træningen af velfærdsteknologierne tilgængelige uanset tid og sted
Nogle af teknologierne er store og tunge eller kun tilgængelige få steder. Med den virtuelle platform kan man træne teknologierne, hvor og hvornår man vil.

Forventningen er, at ViVA-platformen vil være klar til anvendelse for uddannelsesinstitutioner og kommuner i ultimo november 2018.

LÆS MERE OM ViVA HER