Corona har øget danskernes fokus på mad

Jeremy  Millard

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 14 17.

Grøntsager - Udskæring af agurk

Corona har øget danskernes fokus på mad

Corona-pandemien og dens begrænsninger har fået danskerne til at være mere opmærksomme på deres måltider og bruge mere tid i køkkenet, viser ny undersøgelse fra Teknologisk Institut.

En spritny forbrugerundersøgelse, gennemført af Teknologisk Institut, viser, at Corona-pandemien og de dertil hørende restriktioner har ændret danskernes madvaner. Der bruges mere tid og flere penge på mad, og forbrugerne er gået på jagt efter nye oplevelser via deres fødevareindkøb. 35 procent angiver, at de bruger mere tid på madlavningen, mens kun tre procent bruger mindre tid.

Undersøgelsen, som er en del af en international europæisk undersøgelse, er gennemført fra slutningen af marts til slutningen af juli 2020 på mere end 1.200 repræsentative danske forbrugere. De er for eksempel blevet bedt om at sammenligne deres indkøbsvaner, tilberedning af mad og fortæring af den før og efter Corona-pandemien begyndte at præge deres hverdag.

- Tallene viser, at folk generelt forbruger mere og bruger mere tid og flere penge på mad. De forbruger med en større variation og prøver flere nye opskrifter og ingredienser af end tidligere. Det er interessant at se, hvordan maden har fået en højere værdi for de danske forbrugere. De prøver flere ting af, køber ind mere lokalt og smider mindre ud, forklarer chefkonsulent Jeremy Millard, Teknologisk Institut.

Nye opskrifter og ingredienser
18,7 procent af de adspurgte har angivet, at de nu benytter nye opskrifter og nye ingredienser i højere grad end før, mens kun 4,9 procent gør det mindre. Desuden angiver 20,9 procent af de adspurgte deres mad som ”mere vigtigt”, mens kun 2,3 procent angiver mad som mindre vigtig i forhold til Covid-19.

Undersøgelsen viser også, at forbrugerne i stigende grad begyndte at vælge emballerede fødevarer i forhold til løsvarer som frugt, grønt og brød som en reaktion på de hygiejniske aspekter. Der spises lidt mere økologisk, men dog også mere slik, kager og alkohol.

Man kan dog ifølge Jeremy Millard ikke skære alle forbrugerne over én kam. Undersøgelsen viser nemlig, at de ændrede madvaner under Covid-19 er afhængig af forbrugernes demografi.

- Husstande med små børn tager mere hensyn til at forsat at få friske råvarer til deres måltider, mens husstande kun med voksne i højere grad forbrugte fødevarer med længere holdbarhed, siger Jeremy Millard.  

Mere opmærksomme på madspild
Som en positiv sideeffekt er danskerne ifølge undersøgelsen blevet mere opmærksomme på at undgå madspild.

 - Det er alle typer husstande, som har en tendens til at spilde mindre mad, men især husstande med børn og i storbyerne er blevet mere tilbøjelig til at undgå madspild, siger Jeremy Millard.

Stort innovationspotentiale
Undersøgelsen påpeger, at forbrugerne med andre ord opfylder deres behov for oplevelser via deres madvaner i hjemmet. Behov de i dag ikke får opfyldt via begivenheder i det offentlige rum.

Derfor udgør de nye madvaner ifølge Teknologisk Institut et udviklingspotentiale for fødevarevirksomhederne.

- Undersøgelsen peger på et behov for nye oplevelser gennem fødevarer. Står man med en innovativ idé til en ny fødevare eller en ingrediens er det nu, man bør udvikle den.  Det kunne være nye smage og teksturer eller helt nye ingredienser og råvarer, f.eks. indenfor det plantebaserede eller sundere fødevarer, siger Dorte Petersen, seniorkonsulent Teknologisk Institut.

Få mere at vide
Undersøgelsens konklusioner gennemgås på et webinar den 3. december 2020, der gennemføres i samarbejde med Food & Biocluster Denmark. Her vil Teknologisk Institut også komme nærmere ind på, hvordan vanerne afhænger af de forskellige kategorier af husstande, og hvordan man kan få hjælp til udvikling af produkter, der passer til disse tendenser.

Se mere og tilmeld dig her

Om undersøgelsen
Undersøgelsen er gennemført på over 1.200 repræsentative danske forbrugere via en online spørgeskemaundersøgelse fra marts, hvor Europa lukkede ned. Derudover er undersøgelsen gennemført på samlet set ca. 8.000 forbrugere fordelt over flere europæiske lande. De endelige resultater offentliggøres senere.

Yderligere oplysninger
Chefkonsulent Jeremy Millard, Teknologisk Institut, mobil: 7220 1417, mail: jrm@teknologisk.dk  og seniorkonsulent Dorte Pedersen, Teknologisk Institut, mobil: 7220 3345, mail: dpet@teknologisk.dk.