International anerkendelse af Center for Idé & Væksts metode for forretningsmodel

Henning Sejer Jakobsen

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72201433

International anerkendelse af Center for Idé & Væksts metode for forretningsmodel

Center for Idé & Vækst er i november 2012 nomineret for at have skrevet den bedste artikel til en af de førende innovationskonferencer på verdensplan.

Komiteen ved International Society for Professional Innovation Management (ISPIM) har nomineret Henning Sejer Jakobsen og Jacob Brix for at have skrevet artiklen: ”The ’Vertical Innovation Process’: constructing sustainable business models in practice”:

I artiklen kritiserer Henning og Jacob nuværende forretningsmodelmetoder for at være for marketingorienterede og for at være for svære at arbejde med i praksis.

Artiklens kritik udløber ikke blot af at have læst og kritiseret eksempelvis Osterwalder og Pigneurs model, men også andre anerkendte metoder, eksempelvis Magretta og Christensen et al’s., som begge har været højt profilerede i Harvard Business Review.

- Det, som vi i Center for Idé & Vækst har oplevet ved at arbejde med innovation og forretningsmodellering i praksis, er, at folk taler meget om forretningsmodeller, men at ingen er enige om, hvad en forretningsmodel er, og at ingen kan fortælle, hvordan man laver en ny forretningsmodel i praksis. Et rigtigt buzz-word, kan man vist roligt sige, udtaler Jacob Brix, ErhvervsPhD-studerende ved Center for Idé & Vækst, Teknologisk Institut.

Det er ikke særligt svært!
Det er faktisk ikke særligt svært at lave en ny forretningsmodel (eller nytænke en eksisterende), mener Henning og Jacob. Men tendensen er desværre, at folk i erhvervslivet fokuserer for meget på det strategiske niveau i stedet for blot at starte med at tage ét skridt ad gangen på ét niveau ad gangen.

Og det er på dette punkt, at Henning og Jacobs artikel har fået nomineringen: Det er første gang, at man operationelt har forklaret, hvordan man i praksis ”step-by-step” gennemfører processen fra start til slut – nærmest som en opskrift. Samtidig er nomineringen baseret på perspektivet om, at forretningsmodeller ikke kun er for private virksomheder, men også for offentlige institutioner og offentlig-private-innovationskonsortier.

- Modellen, som vi præsenterer i artiklen, har været under udarbejdelse i ca. 10 år. Men det er først nu, vi mener, at metoden er klar til at blive præsenteret officielt for omverdenen, da vi har haft særdeles gode erfaringer med den i praksis - både i ind- og udland, i store som små virksomheder og offentlige institutioner, forklarer Jacob Brix og fortsætter: Og så er det jo fedt at blive nomineret til en pris fra verdens nok mest anerkendte innovationsgruppe.

Vertikal innovation
Et centralt spørgsmål i denne sammenhæng er ifølge Henning og Jacob: ”Hvorfor skal man nøjes med at tjene penge på én måde?”

Ved at arbejde med vertikal innovation søger man ikke én løsning på én udfordring. Man søger efter flere løsninger. Kort sagt; man søger efter en forretningsmodel-port folio i stedet for den traditionelle ”et produkt – en løsning”-metode, som anvendes i dag.

Eksempelvis kan man sagtens have ét produkt, som skaber penge/værdi på flere måder:

App’en ”Wordfeud” har to forretningsmodeller; en gratis freemium-model, hvor man afbrydes af reklamer (som giver penge til ejeren) og en ’buy-and-get” model, hvor man køber app’en for 6 kroner, og slipper for reklamerne”, forklarer Jacob Brix

- Denne sammensætning af to forretningsmodeller giver ejerne af Wordfeud dobbelt-kunder. For efter at have downloaded den gratis version har mange sidenhen købt og downloaded app’en igen for at undgå reklamerne. Det har givet app-ejerne en fantastisk, men uventet sidegevinst, forklarer Jacob Brix.

Den Vertikale Innovationsmetode, som Henning og Jacob beskriver i deres nominerede artikel, består af 9 niveauer, som alle skal gennemarbejdes, før man kan gå i gang med at lave udkast til sin forretningsmodels-port folio:

  • Produkt
  • Proces
  • Forretning
  • System
  • Finansielt
  • Socialt
  • Kultur
  • Politisk
  • ”Andet”

Læs Henning og Jacobs artikel her:

Hvis du vil vide mere om forretningsmodeller i praksis, er du velkommen til at kontakte Henning Sejer på 7220 1433, hja@teknologisk.dk