Udendørs test af køretøjer

Kim  Winther

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72201310

Test af elbil Renault Fluence

Udendørs test af køretøjer

Teknologisk Institut har i samarbejde det tyske TÜV og FKA udviklet en udendørs testmetode i forbindelse med det nu afsluttede europæiske projekt, Green eMotion. Metoden går under navnet SORDS (Standardized On Road Driving Schedule) og den kan anvendes på alle typer af biler. Testmetoden går ud på, at man kører et kørselsmønster, som afspejler en realistisk brug af bilen. Vi tester bilen i hele spektret fra 0 km/t og med en realistisk acceleration op til en motorvejsfart på 130 km/t.

Hvad er SORDS?
SORDS er en nyere metode til at teste personbiler og varebiler i deres naturlige element. I modsætning til andre testmetoder er SORDS ikke en affekteret laboratorietest. SORDS giver en balanceret evaluering af køretøjers egenskaber under reel kørsel og er især velegnet til el- og hybridbiler, samt til sammenligning på tværs af køretøjsplatforme.SORDS marts 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Baggrund
Nutidens standardiserede køretøjstests udføres som regel på et rullefelt i et indendørs laboratoriemiljø. Dette leder til en undervurdering af faktorer som vindstyrke, bakker, sving samt udstyr til varme og klimastyring i bilen. Derudover tager de internationale tests ikke højde for kørsel med højere hastighed og kraftig acceleration som kendetegner nyere biler og veje. De officielle tests giver kun et gennemsnitligt forbrugstal, som ikke er repræsentativt for alle kørselsforhold. Ydermere angiver de ikke årsagen til varierende forbrug. SORDS tilbyder en detaljeret energiforbrugsanalyse, som kan ekstrapoleres til næsten hvilken som helst situation.

Forudsætninger
Der skal bruges en lige strækning på 1500 m for at gennemføre SORDS. Datalogning udføres gennem bilens OBD/CAN interface, som findes på de fleste køretøjer. Mere avanceret udstyr kan tilføjes efter ønske.

Resultater
Hver af de 5 delstrækninger i SORDS resulterer i en energiforbrugsanalyse. Effekten af motoreffektivitet, luftmodstand, tomgangsforbrug og bremseenergi vil klart fremgå.

Referencer
SORDS metoden blev anvendt i Work Package 6 og 9 af EU-projektet Green eMotion.

Se video http://education.greenemotion-project.eu/library/green-emotion-electrical-vehicles.aspx