Gode råd til præsentationsteknik

Kursusadministration

Kontakt os

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 30 00.

Billede af en kvinde, der laver en præsentation i et mødelokale

Gode råd til præsentationsteknik

5 min.

At skulle stå foran en forsamling opleves af mange som både ubehageligt og stressende. Hvis du er en af dem, så bare rolig! Alle kan lære at holde gode præsentationer. En god mikstur af vilje, forberedelse og engagement er vejen frem til gode præsentationer. Men hvad kendetegner den gode præsentation?

I bund og grund er det tilhørerne, der kan afgøre, om en præsentation er god eller ej. Og tilhørerne kan være meget forskellige, og hvad den ene synes er godt, synes den anden måske ikke. Dog er der stadig nogle helt generelle kendetegn for den gode præsentation:

  • Velstruktureret
  • Relevant
  • Højt fagligt niveau
  • Underholdende, engageret, spændende, levende
  • Overraskende
  • Forståeligt

Inden præsentationen

Inden præsentationen er det vigtigt, at du overvejer og forbereder fire nedenstående H’er:

  1. Hvad ønsker jeg at opnå med præsentationen – hensigt og mål
  2. Hvem er tilhørerne, hvilke motiver/baggrund har de for at være til stede, hvilken viden har de. Sæt dig i tilhørernes sted, forstå dem. I forhold til at kende dine tilhørere, er det vigtigt at vide om, der er tale om en bestemt målgruppe. Når den er defineret, så kan man gå mere specifikt til værks.
  3. Hvordan tænder du dem, hvad vil de reagere positivt på?
  4. Hvilke 3 ting skal de have med hjem?

Som en del af din forberedelse, kan du opbygge din præsentation efter ’fiske-modellen’:

  • Indledning (hoved, 7-10%)
  • Indhold (krop, 80-85%)
  • Afslutning (hale, 5-10%)

Gode råd til indledningen (hovedet)

  1. Stil et spørgsmål ”ud i salen”
  2. Væk nysgerrighed
  3. Vise noget – skabe blikfang
  4. En historie – evt. med humoristisk pointe
  5. Fortæl personlig spændende oplevelse

Du kan starte med en lille historie – for at vække nysgerrighed. Du kan starte med at synliggøre nytteværdien for tilhørerne. Du kan præsentere disposition og mål for foredraget. Du kan også foregribe nogle indvendinger eller noget modstand ved på forhånd at få grebet om nældens rod. Du kan afsløre de 3 væsentligste budskaber. I det hele taget handler hovedet om at skabe motivation, tryghed og nysgerrighed.
Inden der er gået 30 sekunder, har alle dannet sig et førstehåndsindtryk. Så du har i den grad brug for at være ”på” fra start. Inden for 3 minutter bør du have forsamlingens fulde opmærksomhed.

Tip: Smil og vær dig selv.

Gode råd til at fange dine tilhørere

  1. Skab billeder – brug billedsprog
  2. Fortæl historier
  3. Brug humor
  4. Vær underholdende
  5. Sørg for der er fælles bølgelængde

Gode råd til indholdet (kroppen)

Kroppen er selve kernen i dit foredrag. Det er her, at dine centrale budskaber skal forstås og accepteres. For at skabe forståelse må du vise, fortælle og skabe refleksion. Du må dokumentere dine påstande med fakta – så teorien bliver koblet sammen med praksis.
 


Gode råd til afslutningen (halen)

  1. Sammenfat gerne hovedlinjerne og lav evt. en konklusion – resume
  2. Inviter til og besvar evt. spørgsmål
  3. Afslut med noget der får tilhørerne til at tænke videre
  4. Gør noget som giver smil og latter
  5. Henvise til hvor yderligere oplysninger kan hentes

Sørg for at slutte i tid. Folk har mentalt forladt stedet ved afslutningstidspunktet. Der er også en anden vinkel, da hvis du overskrider afslutningstidspunktet, bliver du opfattet som upålidelig, da du ikke holder, hvad du ”har lovet”. 

En dårlig afslutning kan tabe selv den allerbedste præsentation på gulvet.

Vil du vide mere?

 Teknologisk Institut udbyder et bredt udvalg af kurser inden for præsentationsteknik.