8 tips til bedre brugervenlighed

Kursusadministration

Kontakt os

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 30 00.

8 tips til bedre brugervenlighed

8 tips til bedre brugervenlighed

Designere og eksperter inden for brugervenlighed benytter en tjekliste til at måle, hvor let eller svært det er at anvende en hjemmeside – også kaldet heuristisk evaluering.

Her er et udpluk af denne liste, som du kan evaluere din egen hjemmesides brugervenlighed ud fra.

1. Husker du at holde det simpelt?

Undgå oplysninger der er irrelevant eller sjældent nødvendige. Vis kun tekst og visueller elementer, der skal være der – ikke mere, ikke mindre. Hver ekstra ting konkurrerer om dine sidebesøgendes opmærksomhed.

2. Er brugerne informeret?

Giv feedbacknår noget ændrer sig, f.eks. et ikon der lyser op eller en tekst, der fortæller besøgende, at deres handling var succesfuld.

3. Taler du deres sprog?

Brug ord og sætninger, der er kendt fra dit publikum og undgå computerjargon, som kun få forstår. Dette er vigtigt: Pas på med, hvor meget du antager, at dine besøgende forstår din hjemmeside, produkt eller forretning.

4. Sørger du for de besøgende ikke skal huske ting?

Gør handlinger og muligheder synlige for besøgende, så de ikke behøver at huske ting fra et punkt til et andet. De fleste mennesker er optaget, distraheret og meget mindre investeret i din hjemmeside, end du måske ønsker. Sørg for, at de ikke behøver tænke.

5. Giver du kontrol og frihed til at udforske?

Er det nemt at finde ting? Hvis besøgende laver en fejl, skal du sørge for, at det er nemt at gå tilbage, starte forfra eller fortsætte på en anden måde.

6. Hjælper du besøgende med at undgå fejl?

Et gennemtænkt design bør forhindre problemer i at opstå ved at lede besøgende til succes, fange fejl idet de opstår og undgå så meget unødvendig kompleksitet som muligt.

7. Er dine hjælp til at finde?

Nogle gange kan de være nødvendigt at yde hjælp eller kundesupport. Sørg for disse ressourcer er nemme at finde, læse sig til eller søge frem.

8. Vokser din hjemmeside med dine besøgende?

Din hjemmeside skal være nem for nye og nybegyndere, men også skalere for at fremskynde oplevelsen for ekspertbrugere – ideelt set på måder, der er usynlige for de nye brugere.

Ovennævnte forslag vil hjælpe dine besøgende på din hjemmeside, hvilket resulterer i en bedre brugeroplevelse. Gladere kunder vil have en tendens til at bruge mere tid på at engagere sig med hjemmesiden, hvilket vil hjælpe dig med at komme tættere på dine forretningsmål.

Lær mere om brugervenlighed med et kursus hos Teknologisk Institut inden for Web usability.