Må vi gemme en cookie?

Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse af vores hjemmeside, målrette indhold samt statistik. Læs mere om cookies

Hvad er SEO, og hvordan bør det bruges?

Kursusadministration

Kontakt os

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 30 00.

SEO artikel

Hvad er SEO, og hvordan bør det bruges?

4 min.

Mange har nok hørt udtrykket SEO, nok enten i forbindelse med en hjemmeside eller ved digital markedsføring. Men hvad står det egentlig for, og hvordan og hvor kan det bruges af virksomheder?

SEO står for Search Engine Optimization, som på dansk kaldes for søgemaskineoptimering. SEO er et område som går ud på at optimere ens hjemmeside til at få bedre placeringer på de organiske søgeresultater i søgemaskinen, eksempelvis på Google. I Danmark er det primært Google man vil kigge på, da det er den mest anvendte søgeplatform.

SEO er altså en måde at sikre virksomheden, at de opnår stor synlighed på Google – ikke kun på ét søgeord, men på en bred række af søgeord som kunder potentielt søger på. Derfor er SEO er i dag en stor del af mange marketingsafdelinger.

Kenneth Bjerrum, Digital marketingskonsulent hos Teknologisk Institut, fortæller, at i dag er SEO også meget mere end blot at få gode placering på Google. SEO gør, at man ”får” en helstøbt hjemmeside, hvor man har fokus på kunderejsen.

SEO omhandler fire hovedområder, som er teknik, indhold, autoritet og adfærd:

  • Teknik: Det tekniske fundament på hjemmesiden skal fungere, således har Google de bedste forudsætninger for at finde dine søgeord. Altså intern linkstruktur, koder og hastighed.
  • Indhold: Det indhold, også kendt som content, som er de produkter, overskrifter, informationer, landingssider, artikler, videoer mm. som potentielle kunder søger efter.
  • Autoritet: Er linkstyrke, linkfordeling og antallet af links på hjemmesiden.
  • Adfærd: Det er CTR, tid på siden og afvisningsprocenten ift. kunderne på hjemmesiden.

Højere troværdighed og bedre placering

Med SEO får virksomheden også en højere troværdighed ved at have en god placering, samt det skaber bedre brugervenlighed. Man kan derfor ikke købe sig til højere troværdighed og bedre placeringer. 

”Det man betaler for SEO er arbejdstimer og ikke annoncekroner til eks. Google eller Facebook. Det betyder, at man på den langebane som udgangspunkt vil få en højre ROI end eks. ved Google ads.” – udtaler Kenneth Bjerrum, Digital marketingskonsulent hos Teknologisk Institut.

Førhen skrev virksomhederne lange tekster, hvilket gav en høj keyword density, altså antallet af gange et ord blev nævnt i en tekst. Ulempen ved denne tilgang var, at brugeren skulle søge på ét helt specifikt søgeord som var nævnt på en landingside, før siden kom frem. Denne problematik har man i dag løst med SEO, hvilket mange marketingsafdelinger har større og større fokus på. Dog stiller SEO stiller større krav til de virksomheder der gerne vil ligge i toppen af Google. Da stort set alle virksomheder har en hjemmeside, om det så enten er salg, leads eller info, så ”tvinger” man dem til at have fokus på SEO, hvis de vil konkurrere ift. når kunder søger på Google.

”Jeg vil mene at det er et must at arbejde med SEO i dag, hvis man har en hjemmeside som bliver brugt aktivt.  Jeg har set flere eksempler på virksomheder som vælger først at have fokus på Google ads og Facebook ads før man har fundamentet på plads først.” – udtaler Kenneth Bjerrum, Digital marketingskonsulent hos Teknologisk Institut.

SEO i fremtiden

Det er svært at sige, hvordan SEO vil udvikle sig i fremtiden. Dog har Google indført featured snippets (position 0), som giver brugeren svaret direkte på Google, når man søger efter noget -  hvilket typisk er svar på ”hv” spørgsmål.

Hele den funktion har en sammenhæng med stemmebaserede søgninger (Voice Search). Der er sket en stor stigning i Voice Search, og det bliver kun større, når Apple, Amazon og Google får bedre styr på det danske sprog på deres stemmestyret devices. Fremtiden vil altså formentlig være stemmestyrede søgninger.

Vil du vide mere?

Vil du gerne vide mere om SEO og marketing, og har du fået lyst til at lære endnu mere om SoMe, content og strategier, se vores udvalg af Marketingskurser her: 


Kilde: Interview med Kenneth Bjerrum, Digital marketingskonsulent ved Teknologisk Institut.