Forskel fra land til by: Sådan har Corona påvirket danskernes forhold til mad

Anne Louise Dannesboe Nielsen

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 24 55.

Bolcher

Forskel fra land til by: Sådan har Corona påvirket danskernes forhold til mad

Corona-pandemien og dens begrænsninger har fået danskerne til at være mere opmærksomme på deres måltider og bruge mere tid i køkkenet, viser ny undersøgelse fra Teknologisk Institut.

En forbrugerundersøgelse fra Teknologisk Institut viser, at Corona-pandemien og de dertil hørende restriktioner har ændret danskernes madvaner. Generelt bruger vi mere tid og flere penge på mad, og som forbrugere er vi gået på jagt efter nye oplevelser igennem fødevareindkøb. Faktisk så angiver 37 procent de nu bruger mere tid på madlavningen, mens kun tre procent bruger mindre tid.

Undersøgelsen, som er en del af en international europæisk undersøgelse, blev gennemført fra slutningen af marts til slutningen af juli 2020. Deltagerne blev bedt om at sammenligne deres indkøbsvaner, tilberedning af mad og fortæring af den før og efter Corona-pandemien begyndte at præge deres hverdag.

- Tallene viser, at folk generelt bruger mere tid og flere penge på mad. De forbruger med en større variation og prøver flere nye opskrifter og ingredienser af end tidligere. Det er interessant at se, hvordan maden har fået en højere værdi for de danske forbrugere. De prøver flere ting af, køber ind mere lokalt og smider mindre ud, forklarer centerchef Anne Louise Dannesboe Nielsen, Teknologisk Institut.

Forskelle mellem land og by
Den lange periode med nedlukningen af samfundet i foråret sidste år og den efterfølgende stille genåbning kan ses i danskernes madvaner. Måske er det de begrænsede muligheder for at spise ude, som har fået byboerne til at ændre i deres madvaner. I hvert fald har det vist sig i undersøgelsen fra Teknologisk Institut, at næsten 23 procent af de som bor inde byerne angiver, at de generelt spiser mere.

Der er også sket en lille stigning i, hvor mange frostvarer, færdigretter og konserves, der bliver spist inde i byerne.  Alt imens man på landet har spist færre færdigretter, måske fordi man med hjemsendelse har fået bedre tid til at lave mad.

Den øgede tid derhjemme viser sig dog også i vores forbrug af comfort food - det vil sige kiks, kager, chokolade og slik. Det er nemlig steget over hele linjen, men lidt mere inde i byerne, hvor der trods alt også er lidt kortere til nærmest kiosk.

Single eller storfamilie
Man kan dog ifølge Jeremy Millard ikke skære alle forbrugerne over én kam. For det er ikke kun, hvor vi bor, som fortæller lidt om, hvordan corona-pandemien har ændret vores madvaner. Det betyder også noget, om man er enlig eller en familie med børn.

Børnefamilierne har i højere grad fået øjnene op for, at fisk ikke er så ringe endda. Det er nemlig den ene fødevaregruppe blandt det friske kød og grønt, som børnefamilierne har skruet op for.

Singlerne har derimod fået et større forbrug af frostvarer og konserves.

- Husstande med små børn tager mere hensyn til at fortsat at få friske råvarer til deres måltider, mens husstande kun med voksne i højere grad forbrugte fødevarer med længere holdbarhed, siger Jeremy Millard. 

Mindre madspild og mere hygiejne
Undersøgelsen viser også, at forbrugerne i stigende grad begyndte at vælge emballerede fødevarer i forhold til løsvarer som frugt, grønt og brød. Det kom som en reaktion på de hygiejniske aspekter, og som en positiv sideeffekt er danskerne ifølge undersøgelsen blevet mere opmærksomme på at undgå madspild.

 - Det er alle typer husstande, som har en tendens til at spilde mindre mad, men især husstande med børn og i storbyerne er blevet mere tilbøjelig til at undgå madspild, siger Jeremy Millard.

Stort innovationspotentiale
Undersøgelsen påpeger, at forbrugerne med andre ord opfylder deres behov for oplevelser via deres madvaner i hjemmet. Behov de i dag ikke får opfyldt via begivenheder i det offentlige rum.

Derfor udgør de nye madvaner ifølge Teknologisk Institut et udviklingspotentiale for fødevarevirksomhederne.

- Undersøgelsen peger på et behov for nye oplevelser gennem fødevarer. Står man med en innovativ idé til en ny fødevare eller en ingrediens er det nu, man bør udvikle den.  Det kunne være nye smage og teksturer eller helt nye ingredienser og råvarer, f.eks. indenfor det plantebaserede eller sundere fødevarer, siger Anne Louise Nielsen, centerchef, Teknologisk Institut.

Om undersøgelsen
Undersøgelsen er gennemført på over 1.200 repræsentative danske forbrugere via en online spørgeskemaundersøgelse fra marts, hvor Europa lukkede ned. Derudover er undersøgelsen gennemført på samlet set næsten 10.000 forbrugere fordelt over flere europæiske lande. De endelige resultater blev offentliggjort senere på året, de foreløbige data kan findes her :

og her