Rustbeskyttelse - Information til bilejeren

Jan Ole Helbo

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72201350

Rustbeskyttelse - Information til bilejeren

På denne side:

  1. Behov for rustbeskyttelse i Danmark – den korte udgave
  2. Stil krav til dit rustbeskyttelsescenter
  3. Forklaring af behov for rustbeskyttelse i Danmark – den længere udgave
  4. Bilimportørernes og Teknologisk Instituts anbefalinger til rustbeskyttelse

1. Behov for rustbeskyttelse i Danmark – den korte udgave

  • Bilerne er fra fabrikkens side ikke rustbeskyttet til et liv i det danske klima, med fugtigt vejr og skiftende temperaturer, der giver kondens plus salt i vintermånederne
  • Jo før bilen behandles - desto mere værdi får du for pengene - bedst helt ny
  • Rustbeskyttelsen beskytter også bremserør og bærearme mv. Det vil typisk spare dig for omkostninger, når bilen er mere end 8 år gammel
  • På især mikrobiler reducerer rustbeskyttelsen støjniveauet i kabinen mærkbart
  • Hvis du forventer at sælge din bil til en brugtvognsforhandler, når den er 3-4 år gammel, er det ikke sikkert, at du får beløbet igen. Jo længere du beholder bilen desto større bliver dit udbytte ved rustbeskyttelsen. Hvis du sælger bilen privat/internettet, er der købere, der vil give ekstra for brugte biler, der er rustbeskyttede

2. Stil krav til dit rustbeskyttelsescenter

Hvis dit rustbeskyttelsescenter er godkendt af Teknologisk Institut er du sikret kvalitetsarbejde, og du behøver du ikke læse dette afsnit. Hvis ikke, bør du stille følgende krav:

  • Fotodokumentation for at inderskærme og afdækninger er afmonteret. Dette forarbejde kan tage 1-3 timer, og det er ofte her, der bliver gået på kompromis for at tilbyde en lavere pris. 6 foto, der tydeligt viser, at din bils inderskærme og afdækninger blev afmonteret. Heraf 1 foto, hvor man også kan se din nummerplade
  • Bilen afrenses med højtryksvand og efterfølgende tørring inden behandling
  • Centeret anvender sprøjteskema specielt til din bilmodel
  • Pas på, når der tilbydes priser, der er 30-40-50 % lavere end øvrige centres. Forklaringen er ofte, at der er gået på kompromis. En meget dårligt udført rustbeskyttelse kan være næsten værdiløs

 

3. Forklaring af behov for rustbeskyttelse i Danmark – den længere udgave

I Danmark bør alle biler rustbeskyttes fra ny for at forlænge bilens levetid, da bilerne ikke er produceret til det danske klima. Sådan lyder de nye anbefalinger fra Teknologisk Institut og FDM til bilejerne.

Vil du sikre din bil en lang levetid, så bør du få den rustbeskyttet, når du køber den. Selvom det er sure penge midt i bilkøbet, så tjener det sig ofte ind på den lange bane.

"Den første rustbeskyttelse er den vigtigste, da man her sikrer, at man får beskyttet alle de dele, som ikke er beskyttet fra fabrikkens side, da bilerne ikke er produceret til det danske klima. Følger man det råd, kan man nøjes med at rustbeskytte bilen, når den trænger, og her er det en god idé at få en uvildig til at vurdere behovet", siger Jørgen Jørgensen, afdelingsleder i FDMs tekniske rådgivning.

I sidste ende er det kørselsmønsteret og den enkelte bilmodel, der er afgørende for, hvor ofte bilen skal efterbehandles. Derfor anbefaler FDM og Teknologisk Institut, at bilejerne får en uvildig fagmand til at vurdere, om bilen trænger til at blive rustbeskyttet, før bilen sendes til supplerende rustbeskyttelse.

"En god beskyttelse fra start betyder udover et sundere karrosseri en længere levetid på mekaniske komponenter som f.eks. bremserør og bærearme. Derfor vil en god rustbeskyttelse med tiden hente sig hjem i form af en mere velholdt bil," siger Kristian Eldam, centerchef Teknologisk Institut.

Teknologisk Institut og FDM fremhæver, at anbefalingerne gælder alle biler - også biler med galvanisering. Vælger man at investere i en af de billige 100.000 kr. biler er det vigtigt, at man sørger for at få sendt bilen hurtigt til rustbeskyttelse, da bilerne er meget sparsomt rustbeskyttet fra fabrikkens side. Køber man brugt bil, skal man rustbeskytte bilen med det samme, hvis den ikke tidligere er blevet rustbeskyttet.

Teknologisk Instituts og FDMs fælles råd om rustbeskyttelse:

  • Sørg for at rustbeskytte din bil fra start - allerhelst i de første måneder af bilens levetid. Det er bedre at forebygge rust end at stoppe begyndende rust. Alle biler kan tåle at blive rustbeskyttet.
  • Kørselsmønster har betydning for, hvor ofte bilen skal rustbeskyttes.
  • FDM og Teknologisk Institut anbefaler, at man får en uvildig fagmand til at vurdere, hvornår det er tid til rustbeskyttelse.
  • Rustbeskyttelse kan foretages året rundt, hvis behandleren følger vejledningerne.
  • FDM og Teknologisk Institut anbefaler, at forbrugeren får bilen rustbeskyttet et sted, der er tilsluttet en uafhængig kontrolordning.
  • Rustbeskyttelse er en god investering, hvis man påtænker at beholde bilen i længere tid og kan ud over et sundere karrosseri medføre længere levetid på mekaniske komponenter som f.eks. bremserør og bærearme.
  • Biler, der er galvaniserede, skal også rustbeskyttes for at undgå rustangreb.
  • Hvis man planlægger at sælge bilen indenfor tre år, vil det ikke nødvendigvis økonomisk set kunne betale sig at rustbeskytte bilen, men en velholdt bil er ofte lettere at sælge - især privat.
  • Bilerne er ikke fremstillet til 17-18 år i det fugtige, danske klima med skiftende temperaturer og kondens. Jo billigere bilen er, desto større er tendensen til, at bilfabrikken har sparet på rustbeskyttelsen. Selv på de fra producentens side bedst beskyttede biler, vil der være dele af bilen, der ikke er beskyttet.
  • Biler ruster hele året, fordi der er fugt og kondens. Salt bidrager til cirka 25 % af rusten.
  • Når du køber brugt bil så tjek om og hvornår, den har fået supplerende rustbeskyttelse. Det kan spare dig for mange penge senere hen. Ved en ældre bil, bør du lade en uvildig fagmand vurdere, om rustbeskyttelse kan betale sig.

(Ovenstående tekst er hentet fra en pressemeddelelse udsendt af FDM og Teknologisk Institut i september 2011.)

 

4. Bilimportørernes og Teknologisk Instituts anbefalinger til rustbeskyttelse

Se herunder en liste over bilimportørernes samt Teknologisk Instituts anbefalinger til diverse bilmærkers behov for supplerende rustbeskyttelse.

Listens anbefalinger omfatter kun personbiler med mindre andet er anført. 

Listens anbefalinger omfatter ikke lakeringsfejl eller rust i bilens lak opstået som følge af ydre påvirkninger som (ridser, stenslag, monteringsfejl o.l.).

Bilmærke

Fabrikkens/bilimportørens anbefalinger til efterbehandling *

Teknologisk Instituts an- befaling **

Alfa Romeo

Ja

Fra ny

Audi

Ja - positiv overfor supplerende behandling fra ny

Fra ny

BMW

Nej, ikke i den periode, hvor bilen er omfattet af rustgaranti

Fra ny

Cadillac

Ej oplyst

Fra ny

Chevrolet

Ja - positiv overfor efterbehandling

Fra ny

Chrysler

Ja - positiv overfor efterbehandling

Fra ny

Citroën

Ja - positiv overfor efterbehandling

Fra ny

Daewoo

Ja

Fra ny

Dodge

Ja - positiv overfor efterbehandling

Fra ny

Fiat

Ja - positiv overfor efterbehandling

Fra ny

Ford

Anbefaler ikke - fraråder heller ikke

Fra ny

Honda

Anbefaler ikke - fraråder heller ikke

Fra ny

Hyundai

Ja - positiv over for efterbehandling

Fra ny

Jaguar

Anbefaler ikke - fraråder heller ikke

Fra ny

Jeep

Ja - positiv overfor efterbehandling

Fra ny

Kia

Ja - positiv overfor efterbehandling

Fra ny

LandRover

Ej oplyst

Fra ny

Lexus

Ej oplyst

Fra ny

Mazda

Ja - positiv overfor efterbehandling fra ny

Fra ny

Mercedes-Benz

Ja - anbefaler efterbehandling

Fra ny

Mini

Nej ikke i den periode, hvor bilen er omfattet af rustgaranti

Fra ny

Mitsubishi

Ja - anbefaler efterbehandling

Fra ny

Nissan

Efterbehandling anbefales

Fra ny

Opel

Anbefaler ikke - fraråder heller ikke

Fra ny

Peugeot

Ja - anbefaler vedligeholdelsesbehandling mellem 0 og 4 år

Fra ny

Renault

Anbefaler ikke - fraråder heller ikke

Fra ny

Rover

Ej oplyst

Fra ny

SEAT

Ja - positiv overfor supplerende behandling fra ny

Fra ny

SKODA

Ja - positiv overfor supplerende behandling fra ny

Fra ny

SsangYong

Ja - anbefaler efterbehandling

Fra ny

Subaru

Ej oplyst

Fra ny

Suzuki

Anbefaler ikke - fraråder heller ikke

Fra ny

Saab

Anbefaler ikke - fraråder heller ikke

Fra ny

Toyota

Anbefaler ikke - fraråder heller ikke

Fra ny

VW

Ja - positiv overfor supplerende behandling fra ny (gælder både person- og erhvervsbiler)

Fra ny

Volvo

Anbefaler ikke - fraråder heller ikke

Fra ny

* Kilde: Bilimportører/servicechefer – Bilfabrikker

** Teknologisk Instituts anbefaling er baseret på løbende stikprøvekontrol af 350-600 efterbehandlede biler/år i perioden 1993-2013. Med baggrund i disse gennemgåede biler anbefales supplerende rustbeskyttelse umiddelbart efter det nye køretøj er blevet leveret. Jo før bilen behandles, desto mere værdi får man for pengene igennem hele køretøjets levetid.  Hvis bilen skal sælges indenfor en kortere årrække afhænger det af købers holdning til supplerende rustbeskyttelse.

OBS! Hvis bilen har airbag-sensorer i døre/stolper advarer Teknologisk Institut mod supplerende rustbeskyttelse af de pågældende dele af bilen. Rustbeskyttelsescentre tilsluttet Teknologisk Instituts kontrol er opmærksomme på problemet og undlader at sprøjte på disse dele af bilen.