Må vi gemme en cookie?

Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse af vores hjemmeside, målrette indhold samt statistik. Læs mere om cookies

Rustbeskyttelse - Anbefalinger fra FDM og Teknologisk Institut

Jan Ole Helbo

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 13 50.

Rustbeskyttelse - mand med sprøjte

Rustbeskyttelse - Anbefalinger fra FDM og Teknologisk Institut

Der er behov for rustbeskyttelse - se anbefalinger fra Teknologisk Institut og FDM herunder

I Danmark bør alle biler rustbeskyttes fra ny for at forlænge bilens levetid, da bilerne ikke er produceret til det danske klima. Sådan lyder de nye anbefalinger fra Teknologisk Institut og FDM til bilejerne.

Vil du sikre din bil en lang levetid, så bør du få den rustbeskyttet, når du køber den. Selvom det er sure penge midt i bilkøbet, så tjener det sig ofte ind på den lange bane.

"Den første rustbeskyttelse er den vigtigste, da man her sikrer, at man får beskyttet alle de dele, som ikke er beskyttet fra fabrikkens side, da bilerne ikke er produceret til det danske klima. Følger man det råd, kan man nøjes med at rustbeskytte bilen, når den trænger, og her er det en god idé at få en uvildig til at vurdere behovet", siger Jørgen Jørgensen, afdelingsleder i FDMs tekniske rådgivning.

I sidste ende er det kørselsmønsteret og den enkelte bilmodel, der er afgørende for, hvor ofte bilen skal efterbehandles. Derfor anbefaler FDM og Teknologisk Institut, at bilejerne får en uvildig fagmand til at vurdere, om bilen trænger til at blive rustbeskyttet, før bilen sendes til supplerende rustbeskyttelse.

"En god beskyttelse fra start betyder udover et sundere karrosseri en længere levetid på mekaniske komponenter som f.eks. bremserør og bærearme. Derfor vil en god rustbeskyttelse med tiden hente sig hjem i form af en mere velholdt bil," siger Kristian Eldam, centerchef Teknologisk Institut.

Teknologisk Institut og FDM fremhæver, at anbefalingerne gælder alle biler - også biler med galvanisering. Vælger man at investere i en af de billige 100.000 kr. biler er det vigtigt, at man sørger for at få sendt bilen hurtigt til rustbeskyttelse, da bilerne er meget sparsomt rustbeskyttet fra fabrikkens side. Køber man brugt bil, skal man rustbeskytte bilen med det samme, hvis den ikke tidligere er blevet rustbeskyttet.

Her er Teknologisk Instituts og FDMs råd:

  • Sørg for at rustbeskytte din bil fra start - allerhelst i de første måneder af bilens levetid. Det er bedre at forebygge rust end at stoppe begyndende rust. Alle biler kan tåle at blive rustbeskyttet
  • Får en uvildig fagmand til at vurdere, hvornår det er tid til rustbeskyttelse
  • Rustbeskyttelse kan foretages hele året rundt forudsat at centeret højtryksspuler vognbunden med varmt vand og har et effektivt tørreanlæg. Det har de rustbeskyttelsescentre, der er tilsluttet Teknologisk Instituts rustordning. Teknisk set er det lidt bedre at rustbeskytte bilen i sommerhalvåret, men hvis bilen ikke tidligere har fået rustbeskyttelse bør det bliver gjort straks uanset årstid
  • Får bilen rustbeskyttet et sted, der er tilsluttet en uafhængig kontrolordning
  • Rustbeskyttelse er en god investering, hvis man vil beholde bilen i længere tid. Rustbeskyttelse medføre også længere levetid på mekaniske komponenter eksempelvis bremserør og bærearme
  • Biler, der er galvaniserede, skal også rustbeskyttes for at undgå rustangreb
  • Hvis du planlægger at sælge bilen indenfor tre år, er det ikke sikkert at det økonomisk set kan betale sig at rustbeskytte bilen, men en velholdt bil er ofte lettere at sælge
  • Bilerne er ikke fremstillet til 17-18 år i det fugtige, danske klima med skiftende temperaturer og kondens. På billigere biler er der ofte sparet på rustbeskyttelsen, men selv på de bedst beskyttede biler, vil der være dele, der ikke er beskyttet
  • Biler ruster hele året, fordi der er fugt og kondens. Salt bidrager til cirka 25 % af rusten.
  • Når du køber brugt bil så tjek om den har fået supplerende rustbeskyttelse - og hvornår. Det kan spare dig for mange penge senere hen. Hvis du køber en ældre bil så lad en uvildig fagmand vurdere, om rustbeskyttelse kan betale sig.