Guidelines til gode webtekster

Kursusadministration

Kontakt os

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 30 00.

Guidelines til gode webtekster

Guidelines til gode webtekster

3 min.

På nettet har dine læsere sjældent meget tid, derfor er det vigtigt at lære at fatte dig i korthed og skrive meningsfulde og gode overskrifter. Vi søger ofte efter noget helt specifikt, og finder vi det ikke efter et splitsekund, så forlader vi siden igen. Derfor er det vigtigt, at kvaliteten af dine websider er helt i top. Teksterne skal både optimeres til søgemaskiner, være lette at scanne, og teksten skal være fængende.

Generelle råd til gode webtekster

Uanset indholdet, bør du følge disse tre hovedregler:

  1. Skriv kort: Dine læsere mister hurtigt overblikket
  2. Undgå overflødigt indhold: Dine læsere har ikke tid
  3. Skriv overskueligt: Dine læsere leder efter svar

Herunder får du en række konkrete råd til dine webtekster

1. Skriv til brugerne

Det vigtigste er selvfølgelig at din tekst er relevant for brugerne. Brug derfor lidt tid på at tænke på dine læseres behov:

  • Hvem vil du have i tale?
  • Hvilke spørgsmål ville de lede efter svar på?
  • Hvilke ord og begreber ville dine modtagere bruge om emnet?
  • Hvad skal læserne bruge teksten til bagefter?


2. Overskrifter

Overskrifter skal være præcise og fortælle om indholdet! Det skal være tydeligt for læseren at afkode, hvad afsnittet vil handle om alene ved at skimme overskriften.

  • Skriv gerne det vigtigste nøgleord forrest i overskriften
  • Skriv overskrifter som hele sætninger, 5 - 8 ord lange
  • Vær klar og præcis i din formulering, undgå smarte overskrifter

3. Opdel teksten i korte afsnit

Det er vigtigt at opdele teksten i små bidder, da det gør det lettere og hurtigere for læserne at læse teksten, samtidig med det gør teksten mere overskuelig. En lang sammenhængende tekst virker nemlig hurtigt uoverskuelig. Kog derfor din tekst ned og tag kun det vigtigste med.

4. Lav punktopdelinger

Punktopdeling er til opremsning af ensartede elementer. Punktopdeling skaber overblik, og gør din tekst overskuelig og nem at læse.

  • Start med en kort introduktion af listens indhold eller hensigt
  • Undgå at skrive listepunkter, der er længere end en linje
  • 3 - 9 punkter er passende, men det afhænger af indholdets karakter



5. Links

Linktekster bør være så præcise, som muligt:

  • En god længde er 5 - 8 ord, nogle gange mere, men aldrig over en linje tekst
  • Skriv aldrig "Klik her" eller "Læs mere". Det giver ikke mening for læseren
  • Linktekster skal både kunne læses ude af sammenhæng og indgå som en naturlig del af den kontekst, de skrives i
  • Linktekster skal fortælle noget om den side, de henviser til

6. Call-to-action

Call-to-action betyder opfordring til handling. Når læseren er færdig med teksten, skal det være tydeligt hvad han/hun nu skal gøre. Er formålet at få dem til at tilmelde sig et nyhedsbrev? Er der links til andre relevante artikler? Eller er der links til noget læseren kan købe? Brug derfor call-to-actions i dine tekster. Det kan bl.a. være:

  • En kontaktformular
  • En læs mere knap/link (fx til noget du sælger)
  • Dit telefonnummer
  • Nyhedsbrevstilmelding

I knappen eller linket som aktiverer handlingen, skal du sørge for at lægge action ord ind og du kan med (stor) fordel fortælle værdi ved handlingen. Fx

  • Få den gratis video i din indbakke nu
  • Få adgang nu
  • Modtag e-bogen
  • Bliv ringet op inden for 24 timer



7. Søgemaskineoptimering

Jo bedre dine tekster er i forhold til SEO, jo større sandsynlighed har du for at komme højere op på Google. Dog er det vigtigt at du skriver til mennesker, og ikke kun fokuserer på at skrive til søgemaskiner!
Tidligere var det vigtigt at bruge specifikke søgeord, som teksten skulle rangere på i søgemaskinerne. Fx gjaldt det om at gentage ens søgeord mange gange i ens tekst. Det gav ulæselige tekster, hvor både stavemåde og grammatisk korrekthed var kastet over bord for at komme til at ranke højest muligt på det pågældende ord. Det straffer Google heldigvis i dag!

Google er blevet klogere, og i dag er der andre parameter for, hvordan Google vurderer vigtigheden af ens tekst. I bund og grund handler det i dag om, at man ikke skal skrive content for Googles skyld, men derimod for brugerens skyld! Det handler om at få brugeren til at bruge tid på siden og sitet. Google måler fx hvor hurtigt folk kommer tilbage til søgeresultaterne. Jo hurtigere, de kommer retur, jo dårligere indhold og jo mindre relevant må din side jo være for det pågældende søgeord. Hold også fokus på følgende:

  • Have søgeordet med i overskriften
  • Skriv sidetitler til alle sider
  • Skriv metabeskrivelser til alle sider: Det anbefales, at metabeskrivelsen holdes til 150 tegn (med mellemrum). Metabeskrivelsen er den tekst der ses på Google:

Skriv til nettet

Vil du vide mere?

På Teknologisk Institut udbyder vi kurset Skriv til nettet - webtekster, der virker, hvor du lærer at skære igennem og sikre, at webtekster opfylder brugernes behov.