Bedre og billigere parkeringsdæk på vej

Tommy B. Jacobsen

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 21 71.

Bedre og billigere parkeringsdæk på vej

Sammen med en række virksomheder udvikler Betoncentret på Teknologisk Institut en helt ny og forbedret konstruktion af betondæk til parkeringshuse.

Fremtidens dæk til parkeringshuse og andre hårdt belastede udearealer er nu under udvikling hos Betoncentret på Teknologisk Institut, der sammen med virksomhederne Galaxe Gulve, Thermozell, Combimix og Floorcrete har udviklet en ny konstruktion, som både er lettere og nemmere at vedligeholde.

Den nye konstruktion er baseret på Thermozell, som indeholder ekspanderet polystyren (EPS) i form af et granulat af genbrugsmateriale med en veldefineret kornstørrelse. EPS’en nedsætter massefylden af betonen, hvilket gør dækkene væsentligt lettere, og samtidig giver god lydisolering. Hertil kommer at betonen er pumpbar og hurtigt tørrende.

”Herudover er det nye, at vi lægger fugtmembranen allerøverst i form af et lag polyuretan, der er fuldstændig tæt og sagtens kan holde til bilkørsel. Dermed kan man undgå at bruge asfalt, som er forholdsvis dyrt og har begrænset levetid”, siger sektionsleder Tommy B. Jacobsen fra Betoncentret.

Den synlige fugtmembran løser et af de helt store problemer med betondæk til parkeringshuse.

”Det typiske problem er, at det øverste dæk bliver utæt. Det er ofte meget svært at finde og reparere utæthederne, fordi dækket traditionelt er opbygget med en fugtmembran under det øverste lag beton, så det er en stor opgave at reparere membranen”, siger Tommy B. Jacobsen.

Membranen af polyuretan er derimod frit tilgængelig. Derfor er det nemt at finde og reparere eventuelle skader – fx med udstyr, der bruger undertryk til at detektere utætheder.

Et parkeringsdæk kan opbygges af Thermozell med forskelligt indhold af EPS. Nederst en let beton med meget EPS. Ovenpå en stærkere beton med mindre EPS for at opnå den nødvendige styrke. Og allerøverst et lag trykfordelende specialmørtel, som fugtmembranen så til sidst påføres.

Betoncentret har støbt en mockup af den ny dækkonstruktion for at undersøge konstruktionernes egenskaber, og testene er faldet godt ud.

Betoncentret har støbt en mockup af en dækkonstruktion for at undersøge konstruktionernes egenskaber, og testene er faldet godt ud.

Løsningen med brug af den lette Thermozell-beton udspringer af et andet projekt, hvor Betoncentret sammen med Galaxe Gulve dokumenteret, at denne betontype egner sig godt til betongulve.  Projektet blev finansieret af en videnkupon fra Forsknings- og Innovationsstyrelsen.