Bliv klogere på facilitering og rollen som facilitator

Kursusadministration

Kontakt os

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 30 00.

Bliv klogere på facilitering og rollen som facilitator

Bliv klogere på facilitering og rollen som facilitator

4 min.

Facilitering skaber resultater – ganske enkelt! Med facilitering som værktøj skabes processer, møder og workshops, hvor effektiviteten er langt større og deltagernes motivation højere.

Det betyder at ressourcer og energi udnyttes optimalt.

Hvad er facilitering?

Ordet facilitering kommer af latin ”facilis” og betyder ”let at gøre”. Formålet med facilitering er kort fortalt, at få arbejdsprocesser blandt grupper af fagpersoner til at glide nemmere.

Som facilitator er man igangsætter for en proces (der skal føre til et mål), uden selv at være en del af processen – eksempelvis som et enzym, der ikke selv indgår i den kemiske proces, men sætter gang i den og påvirker den. Facilitatoren for fx en workshop, er altså ansvarlig for idéen, planlægning og design, samt selve forløbet og afslutningen af workshoppen, dog uden at deltage aktivt i workshoppen.

Facilitatorens rolle

Facilitatoren skal agere som en neutral person, der ikke har interesser i de mål gruppen skal opnå, og derfor kan facilitatoren holde fokus på selve diskussionen og hvorvidt indholdet er relevant for processen og det overordnede mål. Facilitatoren fortolker ikke udsagn, men spørger ind til eventuelt upræcise indslag. Sidst men ikke mindst er facilitator bevidst om ikke at fortabe sig i løsninger og indhold.

En facilitator bliver som oftest inddraget, fordi gruppen har brug for en, der hjælper dem til at holde fokus på målet og sikrer processen skrider fremad og ikke mindst motivere deltagerne til at deltage aktivt i processen. Når en workshop starter, vil facilitator og dennes rolle være meget tydelig, men den dygtige facilitator gør sig selv mere og mere undværlig. Han eller hun sætter deltagerne i gang, så de ved præcist, hvad de skal og instruerer dem så grundigt, at de bliver selvkørende. Deltagerne selv bør blive mere og mere proaktive og selv tage ejerskab til processen og dermed også udfylde facilitators rolle. Jo mere ejerskab og engagement, desto mere energi udvikler gruppen, som facilitator kan trække på!
 


 

I workshops og andre gruppeprocesser vil der dog altid opstå situationer, hvor facilitatoren er nødt til at gribe ind og påvirke gruppen. Facilitatoren skal kunne intervenere, når der opstår situationer der ikke er hensigtsmæssige for processen, for derved at sikre at gruppen bliver på sporet og at processen bidrager til at nå målet.

Målet er afgørende for facilitators rolle. Et mål kan være mange forskellige ting: et konkret handlingsmål, en deadline eller noget helt tredje. Man kan nemlig ikke facilitere og lede en proces, hvis man ikke har noget at lede den hen i mod.

Kendetegn ved den gode facilitator

At være facilitator kræver mod, elegance og gennemslagskraft. Den gode facilitator tør træde i karakter og gribe ind i processen, når den er på vej af sporet. Og den gode facilitator kan navigere i kaos. I virkeligheden besidder den gode facilitator mange af de samme færdigheder som en dygtig leder. Facilitatoren skal turde styre og lede processen.

Erfaringer og empiriske undersøgelser viser, at den gode facilitator har nogle grundlæggende kendetegn og færdigheder:

  • Autoritet
  • Improvisator
  • Entusiasme og stemningsskaber
  • Udholde kaos
  • Konsekvent i sine handlinger
  • Åben og imødekommende
  • Lytter aktivt
  • Fleksibel

Facilitatorens personlige stil og personlige præferencer betyder selv sagt at nogle af disse kendetegn vil falde mere naturligt end andre. Her er det vigtigt at kende sine egne styrker som facilitator og være bevidst om, hvad der ikke falder en naturligt. At nogle metoder og færdigheder ikke falder en naturligt, betyder på ingen måde, at man ikke skal bruge dem. Måske skal man netop træne sig selv i at benytte metoder, der er udfordrende for en, for at sikre at man udfylder rollen som facilitator så bredt som muligt.

Vil du vide mere?

Vil du lære mere omkring facilitering udbyder vi på Teknologisk Institut er række kurser inden for emnet:

 

Kilder og inspiration til yderligere læsning:

  • Michael Weidner (2005): Møder med mening og mål – arbejd effektivt med facilitering. Jyllandspostens forlag
  • Morten Fangel (1999): Hvad er facilitering og hvordan bidrager parterne hver især? Uddrag fra bogen ”Sådan får vi musik i projektet!”. Dansk Projektledelse
  • Roger Scwarz (2002): The skilled facilitator. Jossey-Bass.