Disrupt din læringskurve

Kursusadministration

Kontakt os

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 30 00.

Få 4 trin til at blive specialist på 20 timer.

Disrupt din læringskurve

Danske virksomheder har brug for hurtigere og mere effektiv videntilførsel, der skaber en reel værdi. En traditionel (om end tidskrævende) læringsindsats kan have en begrænset effekt, hvis der ikke er fokus på, hvordan man går igennem stoffet, der skal læres.

Fra 10.000-timers reglen til 80/20-reglen
I stedet for at fokusere på den ofte omtalte 10.000 timers regel, som den eneste rigtige vej til nye reelle kompetencer, kan man vende læringsprincipperne på hovedet og fokusere på, hvordan man på bare 20 timer kan tilegne sig værdifuld ny viden. Der er ikke noget nyt i, at 80% af effekten kommer fra 20% af indsatsen – det kender vi fra Paretos princip, som er vidt udbredt.

Så med et målrettet fokus og en dedikeret indsats kan læring effektiviseres. Men der er dog stadig ingen nemme løsninger – det kræver valg, fravalg, træning – og ikke mindst repetition.

Her er 4 trin til at blive specialist på 20 timer:

  • Mål og motivation

Hvad er det helt specifikt, du har brug for at lære, som skaber allermest værdi? Og hvorfor er det vigtigt? Det er altafgørende for din succes, at du har et klart og afgrænset mål og er motiveret for at nå det.

  • Dekonstruktion og selektion

Det, du skal lære, vil uundgåeligt være en del af et større område. Ved af identificere de mindre bestanddele, som emnet rummet, kan du lettere få øje på, hvilke specifikke delelementer, der rammer dit mål og giver størst mulig effekt. Det betyder samtidig, at du aktivt fravælger en hel del, som du ikke skal beskæftige dig med nu.

  • Dedikation og repetition

Det kræver nu en dedikeret indsats, hvor din vilje og fulde opmærksomhed er rettet mod det emne eller den kompetence, du skal lære. Det kan ikke klares med en enkelt gang (som en dags kursus efterfulgt af, at du aldrig ser på emnet igen). I så fald vil din nye kompetence gå i glemmebogen, før du får set dig om. Du er nødt til at repetere stoffet flere gange.

  • Demonstration

For at slå hovedet på sømmet med din læringsindsats skal du have sat en deadline, hvor dine nye kompetencer skal vises frem. Det giver dels en øget motivation for ikke at udskyde og rent faktisk nå i mål, og dels giver det den ekstra bonus, at det forbedrer din læring, når du demonstrerer den for andre.
Pointen er, at det ikke altid er nødvendigt (og der er sjældent tid til) at dedikere tusindvis af timer til at blive god til noget – forudsat, at du er indforstået med præmissen om, at du ikke skal kunne ”det hele”. Til gengæld har du muligheden for at blive kompetent inden for et afgrænset område på relativt kort tid med en fokuseret indsats.

Tak til Mads Brøbech for disse og flere gode læringsværktøjer fra kurset ”Disruptive learning – fra novice til specialist på 20 timer” på Teknologisk Institut.