
Få gode råd til dine to-do-lister
1 min.
De fleste bruger lister til at holde styr på deres arbejdsopgaver. Det virker logisk for de fleste, at det hjælper at skrive lister. Det er dog forskelligt, hvor stor værdi listerne egentlig har. Med nogle enkle tips kan de komme til at fungere bedre.
Her er 5 råd til hvordan du kan bruge to-do-listen mere aktivt som et professionelt planlægningsværktøj fremfor bare en tilfældig liste:
- Skriv punkterne som fysiske handlinger
Lad listen være en aflastning for den del af din hjerne, der udfører alle bevidste aktiviteter. Hvorfor belaste den med at komme i tanke om de samme ting flere gange. Skriv fx ”Skriv til Hanne ang. møde” på listen frem for bare ”Hanne”, så behøver din hjerne ikke grave informationen frem igen og igen.
- Større opgaver nedbrydes til fysiske handlinger
Bryd opgaven ned til små konkrete handlinger.
- Sæt tidsestimat på
Skriv på hvor lang tid, du forventer de forskellige ting vil tage. Vær ikke for optimistisk. Regn sammen til sidst, så du kan se om det overhovedet er realistisk at nå i dag. Husk at du ikke kan planlægge 100 % af din tid.
- Prioriter opgaverne
Sørg for at prioritere dine opgaver alt efter hvad der er vigtigst ift. deadlines og betydning.
- Hold den opdateret og dynamisk
Kig på den i løbet af dagen og sørg for at løse nogle af de ting, der står på den. Alternativet er at lave listen og så opdage, når du går hjem, at dagen gik med brandslukning og afbrydelser.
Vil du vide mere?
Vil du bliver bedre til at styre din tid og prioritere dine arbejdsopgaver? På kurset 'Personlig planlægning' får du inspiration og konkrete værktøjer til, hvordan du øger din effektivitet via motivation, prioritering og planlægning.