Må vi gemme en cookie?

Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse af vores hjemmeside, målrette indhold samt statistik. Læs mere om cookies

Hvad er Robotic Process Automation (RPA)

Kursusadministration

Kontakt os

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 30 00.

Hvad er Robotic Process Automation (RPA)

Hvad er Robotic Process Automation (RPA)

2 min.

Med Robotic Process Automation (RPA) kan du sige farvel til en række trivielle og rutineprægede processer og spildtid.


Hvad er RPA?

Kort fortalt er Robotic Process Automation (RPA) en softwareløsning, der imiterer en almindelig medarbejders adfærd i sin betjening af virksomhedens IT-systemer. RPA kan altså imitere et menneske og betjene en computer gennem det samme interface, som et menneske bruger.

Softwarerobotter, som nok bedre kan betegnes som en virtuel assistent, kan logge ind, indtaste, kopiere, beregne, indsamle information, strukturere data og meget mere. Forskellen er bare, at den gør det 10 gange hurtigere end sine menneskelige kolleger og arbejder 24/7, uden at gå på kompromis med kvaliteten.

RPA har været undervejs længe, men det er først inden for de seneste år, at teknologien er blevet tilgængelig og veludviklet nok til at indfri det store forbedringspotentiale, der ligger i at automatisere rutineprægede, gentagne og manuelle opgaver.


Hvorfor RPA?

Robotic Process Automation hjælper med at aflaste medarbejdere fra ensformige rutineprægede opgaver. Derudover har RPA følgende fordele:

  • Robotter arbejder hurtigere end mennesker
  • Robotter kan arbejde 24/7 uden pauser
  • Robotter laver ingen fejl
  • Nem og hurtig implementering
  • Brugen af robotter frigør ressourcer i organisationen, således organisationen kan fokusere på mere værdiskabende opgaver


Hvor kan RPA anvendes?

RPA er særlig velegnet til manuelle repeterbare administrative opgaver, hvor der bl.a. er mange gentagelser.

Spørgsmålet er ikke om en implementering af en RPA-løsning i virksomheden er nødvendig, men snarere, hvornår sådan et tiltag skal sættes i gang. Melder man sig helt ud af denne teknologiske transformation, peger nyeste undersøgelser og statistikker på, at der er høj risiko for at blive udkonkurreret i markedet.


Vil du vide mere?

På Teknologisk Institut udbyder vi kurset ’RPA - få styr på processerne’. På kurset får du indsigt og forståelse for Software Robotics og de mange anvendelsesmuligheder, der er i en moderne virksomhed. Vi gennemgår cases og giver dig værktøjerne til selvstændigt at kunne udvælge egnede processer, kortlægge dem i detaljen, udarbejde business case og efterfølgende følge op på driften af automatiseringen.